ضوابط نورگیر در شهرداری تهران

ضوابط نورگیر در شهرداری تهران

برای اجرای مواردی همچون نورگیر سقفی و نورگیر حبابی باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت و همه آن ها را به درستی به انجام رساند. یکی از این موارد رعایت قوانین و ضوابط مربوط به شهرداری است که باید نهایت دقت را در آن داشت. در حال حاضر این ضوابط به صورت ویژه توسط ماموران شهرداری بررسی می شود پس شما هم باید در اجرای آن ها دقت بسیار بالایی داشته باشید. برای اینکه بهتر با این ضوابط و شرایط آن آشنا شوید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا راحت‌تر بتوانید نورگیر سقفی را ایجاد نمایید.

قانون نورگیر در آپارتمان

ساختمان های مسکونی زیر ۵ طبقه در شهر تهران باید قوانین سقف پاسیو را به صورت ویژه رعایت فرمایند. در همین راستا جزییات مختلف این قوانین را با هم مرور خواهیم کرد. چنانچه مساحت یک ملک یا ساختمان بالای ۲۰۰ متر باشد، قوانین مربوط به آن به صورت جداگانه نوشته شده است. در موارد بالای ۲۰۰ متر باید حداقل متراژ سقف پاسیو ۱۲ متر باشد و کمتر از آن ممکن نخواهد بود.

البته باید این را بدانید که عرض نورگیر سقفی  یا سقف پاسیو نباید بیشتر از ۳ متر انتخاب  شود. همچنین در فضای آشپزخانه این خانه ها، مساحت باید حداقل ۶ متر باشد. همچنین عرض به کار رفته در آشپزخانه نیز نباید از ۲ متر بیشتر گردد. این اندازه ها به صورت استاندارد طراحی شده و علاوه بر تامین نور خانه، امنیت آن ها نیز به خوبی فراهم گردیده است.

همچنین بخوانید: توضیحاتی در مورد انواع دریچه نورگیر سقفی

ضوابط نورگیر در شهرداری تهران

اگر می خواهید سقف حیات خلوت داشته باشید نیز باید این قوانین به صورت ویژه رعایت کنید تا نتیجه کار مورد تایید شهرداری قرار گیرد. در واقع بعد از اتمام کار ساختمان، ناظرین شهرداری برای بازدید خواهند آمد و در صورت رعایت استانداردها تاییدیه را به شما خواهند داد.

حداقل ابعاد نورگیر در ساختمان ۲۰۰ متر مربع بنا دارند قوانین متفاوت خواهد بود. در این سازه ها متراژ سقف نورگیر کمتر است و باید به صورت دقیق رعایت شود. متراژ سقف نورگیر در اتاق ها و نشیمن باید حداقل ۶ درصد مساحت کل خانه باشد. این بدان معناست که در یک خانه ۱۰۰ متری، حداقل باید ۶ متر مربع نورگیر سقفی در اتاق یا نشیمن قرار داشته باشد. این معیار برای آشپزخانه متفاوت است و تقریبا ۳ درصد آن را تشکیل می دهد.

همچنین بخوانید!  نورگیر سقفی اتاق خواب

در هر کدام از این شرایط که گفته شد، حداقل ابعاد نورگیر ۲ متر باشد تا حجم نور وارد شده به خانه در حالت استاندارد قرار بگیرد. همچنین با کمک این ابعاد استاندارد جریان هوا نیز به خوبی وارد خانه می شود و تهویه به شکل خوبی انجام خواهد گرفت. اگر دوست دارید که تمام کارها به صورت قانونی و درست پیش برود همه این موارد را به خوبی رعایت کنید تا مسئله ای برایتان ایجاد نگردد.

همچنین بخوانید: قیمت سقف نورگیر کوپل

ضوابط نورگیر در شهرداری تهران

ضوابط سقف نورگیر در مجتمع مسکونی دو واحدی

ممکن است که در یک طبقه از ساختمان دو یا چند واحد ساخته شده باشد. معمولا این واحدها از یک حیات خلوت یا نورگیر مشترک بهره مند هستند که نور اتاق ها از آن تامین می گردد. از همین رو برای این شرایط نیز قوانینی وجود دارد که باید به صورت دقیق و حرفه ای انجام شود. چنانچه دو واحد مسکونی مجزا این یک حیات خلوت نور می گیرند، فاصله ی دو پنجره باید حداقل ۶ متر باشد تا استانداردهای شهرداری رعایت شود.

این اندازه در حالی است که هر دو واحد از سمت اتاق در حال نورگیری باشند. در شرایطی که پنجره های حیات خلوت در آشپزخانه کار گذاشته شده باشد، فاصله بین دو پنجره می تواند کمتر شده و به ۴ متر برسد. در کنار سقف حیات خلوت و سقف پاسیو موارد دیگری مانند جایگذاری درها،‌ پنجره ها و لوله ها نیز باید بر اساس قوانین انجام شود تا همه استانداردهای لازم فراهم شود.

در واقع برای داشتن یک نورگیر عالی و مطمئن باید سایر اجزای خانه نیز در ابعاد مناسب ساخته شوند. امروزه قوانین مربوط به این حوزه با گذشت زمان دچار تغییراتی می شود و متدهای جدید جایگزین آن می شوند. البته در حال حاضر قوانین به این صورت هستند و تمامی افراد باید از آن ها تبعیت کنند. ضوابط مربوط به نورگیر سقفی در سایر مکان ها مانند زیرزمین و ساختمان های بالای ۵ طبقه، معیارهای مخصوص به خود را دارد.

همچنین بخوانید!  خرید سقف پاسیو ارزان قیمت و شیک

چنانچه دوست دارید در این فضاها نصب نورگیر را انجام دهید در ابتدا به خوبی این اصول را بیاموزید و سپس اقدام به ساخت و ساز نمایید. کار شناسان پوشش ساز  می توانند شمارا در این عمر کمک کنند  مسلما با جدی گرفتن این اصول می توانید یک سقف پاسیو زیبا داشته باشید و فضای دلنشین خانه لذت ببرید. کافیست فقط از صفحه تماس با ما  با مشورین ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول ضوابط نورگیر در شهرداری تهران

چنانچه دو واحد مسکونی مجزا این یک حیات خلوت نور می گیرند، فاصله ی دو پنجره باید حداقل ۶ متر باشد تا استانداردهای شهرداری رعایت شود. این اندازه در حالی است که هر دو واحد از سمت اتاق در حال نورگیری باشند. در شرایطی که پنجره های حیات خلوت در آشپزخانه کار گذاشته شده باشد، فاصله بین دو پنجره می تواند کمتر شده و به ۴ متر برسد.
چنانچه مساحت یک ملک یا ساختمان بالای ۲۰۰ متر باشد، قوانین مربوط به آن به صورت جداگانه نوشته شده است. در موارد بالای ۲۰۰ متر باید حداقل متراژ سقف پاسیو ۱۲ متر باشد و کمتر از آن ممکن نخواهد بود. البته باید این را بدانید که عرض نورگیر سقفی یا سقف پاسیو نباید بیشتر از ۳ متر انتخاب شود. همچنین در فضای آشپزخانه این خانه ها، مساحت باید حداقل ۶ متر باشد. همچنین عرض به کار رفته در آشپزخانه نیز نباید از ۲ متر بیشتر گردد. این اندازه ها به صورت استاندارد طراحی شده و علاوه بر تامین نور خانه، امنیت آن ها نیز به خوبی فراهم گردیده است.

2/5 (1 Review)

1 دیدگاه برای “ضوابط نورگیر در شهرداری تهران”

  1. مهدیس گفت:

    سلام . من ی سوال دارم
    من یک مجموعه 4 واحدی در 5 دارم.
    یک نورگیر به ابعاد 2.4*5.1 سانتی متر که به اتاق خواب از یک واحد 108 متری و سالن از یک واحد 54 متری نور میده.
    می خوام بدونم مورد تایید هست؟ ابعاد نورگیر یا باید به 3 متر برسونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام