جریمه پوشاندن نورگیر

جریمه پوشاندن نورگیر

معمولا در اکثر خانه های امروزی فضایی برای نورگیر حبابی یا نورگیر سقفی در نظر گرفته می شود. وجود نورگیر منافع زیادی دارد که بیشتر کردن نور خانه مهم ترین وظیفه ای است که این سازه بر عهده دارد. همچنین با کمک نورگیر می توان تهویه مناسبی در خانه ایجاد کرد و هوای تازه در داخل محوطه خانه می چرخد. برخی از افراد پس از مدتی به فکر پوشاندن نورگیر می افتند که اینکار بر خلاف قوانین شهرداری می باشد. به همین دلیل انجام این کار ممکن است جریمه هایی را برای فرد متخلف در پی داشته باشد. با توجه به کاربردهای وسیع سقف پاسیو، بهتر است که از پوشاندن آن امتناع ورزید.

قوانین مربوط به پوشاندن نورگیر

اگر بنا به هر دلیلی می خواهید که نورگیر سقفی را بپوشانید، باید قوانین مربوط به آن را بدانید و عمل خلاف قانون انجام ندهید. پوشاندن نورگیر سقفی در پشت بام در صورتی مجاز است که بر روی آن بارانگیر را نصب نمایید. البته فراموش نکنید که بارانگیر باید به صورت شفاف باشد تا سقف نورگیر به خوبی دیده شود. همچنین در هنگام نصب بارانگیر نباید مسیر رفت و آمد هوا مسدود شود و جریان هوا باید به خوبی در چرخش باشد. برای راحتی بیشتر کار در این مورد، سعی کنید از بازشوها کمک بگیرید تا بتوان در مواقع لزوم تهویه را ایجاد نمود. برای احداث سقف حیات خلوت حتما باید از سازه های سبک استفاده کنید زیرا امنیت ساکنان از این طریق فراهم خواهد شد. همچنین سقف پاسیو به دلیل شفاف بودن نور زیادی از خود عبور می دهد و واحدهای ساختمان از این نور بالا بهره مند خواهند شد.

همچنین بخوانید!  انواع سقف طلقی و کاربرد آن در فضاهای مختلف ساختمان

با توجه به توضیحات داده شده‌،‌ استفاده از مصالحی مانند آجر، گچ و سیمان برای احداث سقف حیات خلوت ممنوع است و ماموران شهرداری با آن برخورد می کنند. به صورت کلی حیات خلوت در ساختمان های آپارتمانی مشاع محسوب می شود و هیچکس نمی تواند به صورت فردی درباره آن تصمیم بگیرد. اگر کسی مایل به پوشاندن یا تغییر دادن سقف حیات خلوت باشد، باید نظر مثبت سایر همسایگان را نیز جلب نماید. در صورتی که فقط یکی از ساکنین ساختمان رضایت نداشته باشند، شخص نمی تواند در مشاعات تصرف انجام دهد. با توجه به توضیحات داده شده بهتر است که قبل از هر گونه تغییری در این موضوع، حتما سایر افراد را هم در جریان کار قرار دهید. البته در یک صورت مالک طبقه اول می تواند این کار را انجام دهد. اگر در سند طبقه اول ذکر شده باشد که حیات خلوت مشاعات نیست و جزوی از طبقه اول است، مالک این طبقه می تواند تغییرات مورد نظر خود را بر آن اعمال نماید.

همچنین بخوانید: ساخت نورگیر ساختمان برای نور رسانی بهتر به داخل منزل

جریمه پوشاندن نورگیر

سایر قوانین مربوط به نورگیر

عبور تاسیسات و انواع لوله ها از نورگیر ممنوع می باشد و در صورت بروز این خطا جریمه های متعددی در انتظار مالک خواهد بود. همچنین در نورگیر نمی توان بالکن اضافه کرد و این مورد نیز طبق قوانین شهرداری ممنوع اعلام شده است. تامین نور برای محیط های اداری فقط مختص به آبدارخانه نیست پس باید نورگیر سقفی طوری طراحی شود که سایر قسمت ها نیز از نور کافی برخوردار شوند. نکته مهم دیگر این است که نورگیر ها و پاسیو ها باید دسترسی خوب و مناسبی داشته باشند. هر چقدر که دسترسی بهتری به این قسمت ایجاد شود، رعایت نظافت در آن نیز امکان پذیر خواهد بود. تغییر کاربری نورگیر سقفی به هیچ عنوان مجاز نیست و ساکنان حق تصرف در این بخش را ندارند.

همچنین بخوانید!  آشنایی با سقف کاذب و انواع آن

قرار دادن امکاناتی نظیر کولر در این بخش ممنوع بود و انجام آن امکان پذیر نمی باشد. اگر بخش حیات خلوت شما به سمت خیابان یا کوچه باز می شود، باید قوانین مربوط به نمای ساختمان و همچنین حجم ساختمان را در نظر بگیرید. در ساختمان هایی که دارای طبقات زیادی هستند، به کارگیری نورگیر سقفی قوانین خاص خود را دارد که باید آن ها را جدی گرفت. به طور مثال در یک ساختمان بلند، فقط شش طبقه آخر می توانند از پاسیو داخلی استفاده نمایند و بیشتر از این مقدار تخلف محسوب می گردد. اندازه نورگیر نیز دارای معیارهای استانداردی است که بر اساس متراژ خانه تعیین می شود.

سخن پایانی

قرار دادن سازه هایی مانند سقف پاسیو و نورگیرها تابع قوانین خاصی است که باید نگاه ویژه ای به آن ها داشته باشید. اگر دوست دارید که از جریمه های احتمالی در این مورد دور باشید حتما به تمامی این قوانین اطلاع پیدا کنید. نورگیر بودن خانه یک عامل مهم در ارزش گذاری آن محسوب می شود پس برای داشتن نور بهتر از نورگیر حبابی نهایت استفاده ممکن را ببرید. جهت اجرای انواع نورگیر می توانید با کارشناسان پوشش ساز از صفحه تماس باما در ارتباط باشید.

جریمه پوشاندن نورگیر
0/5 (0 Reviews)

1 دیدگاه برای “جریمه پوشاندن نورگیر”

  1. محمدرضا گفت:

    گاهاًمشاهده شده دریکمجتمع مسکونی بالاترین طبقات روی نورگیر آلاچیق شخصی نصب کرده اند ودیگران ازاستفاده آلاچیق محروم هستند تکلیف ساکنان با این آلاچیق چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام