نورگیر سقفی اتاق خواب

نورگیر سقفی اتاق خواب

در معماری مدرن امروز بهره‌گیری از نور طبیعی بسیار با اهمیت است هرچند از دیرباز و در معماری‌های سنتی ایرانی نیز نور طبیعی یکی از مهم‌ترین عناصر بوده و توجه زیادی به آن می‌شده است. اکثر معماران برای طراحی ساختمان‌ها و بخش‌های مختلف آن سعی می‌کنند در طراحی حداکثر استفاده از نور خورشید را بکنند. بهره‌گیری از نور طبیعی در ساختمان مزیت‌های بسیاری دارد از صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌هایی مانند برق و گاز گرفته تا زیبایی و روح بخشیدن به معماری داخلی.

بهره‌مندی از نور طبیعی در ساختمان‌ها و مهم‌تر از همه در اتاف خواب‌ها معمولا به دو شیوه انجام می‌شود.

شیوه اول که از دیرباز در طراحی ساختمان‌ها معمول بوده بهره‌گیری از پنجره در اتاق‌ها و بخش‌های مختلف ساختمان است و دومین شیوه که به‌تازگی بیشتر مورد اقبال معماران و طراحان ساختمان‌ها قرارگرفته بهره‌گیری از نورگیرها می باشد.

نورگیر در ساختمان نقش مهم ورود نور طبیعی به بخش‌هایی از ساختمان را دارد که نمی‌توان در آن پنجره‌های بزرگ نصب کرد و یا علاوه بر پنجره برای افزایش نور در خانه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نورگیر اتاق خواب

معماران برای طراحی اتاق خواب ‌ها تلاش می‌کنند،تا در طراحی‌های خود از نور طبیعی خورشید بهره برند.
برخی از اتاق خواب‌ها پنجره‌های یک‌تکه بزرگی دارند که بسیار نورگیر و زیبا هستند. در این پنجره، شیشه به صورت یک‌تکه در قاب پنجره اتاف خواب قرار دارد و باز و بسته نمی‌شود. یک اتاق خواب نورگیر ساعت‌های زیادی از روز روشن است و نیاز کمتری به نور مصنوعی دارد.

از مزایای این مدل پنجره بزرگ صرفه‌جویی در انرژی به دلیل عدم وجود خروج انرژی گرمایی است. از طرفی دیگر پنجره بزرگ یک‌تکه برای خانه‌های مدرن مناسب است و ظاهری زیبا ایجاد خواهد کرد و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه هستند.

همچنین بخوانید: خرید سقف پاسیو ارزان و شیک

نورگیر سقفی اتاق خواب

نورگیرها نجات‌دهنده اتاق‌های خواب تاریک

اتاق خواب‌هایی که از نور طبیعی محروم هستند معمولا در ساختمان‌های امروزی به‌ویژه آپارتمان‌ها به وفور دیده می‌شوند.

احتمالا خانه‌های زیادی را دیده‌اید که اتاق‌هایش نور کافی ندارد و همین امر آسیب زیادی به جلوه و زیبایی معماری داخلی وارد کرده و هم‌چنین مشکلاتی را نیز برای ساکنین به وجود آورده است.

همچنین بخوانید!  نورگیر سقفی مناسب آتریوم و مزایای آن

معمولا برای حل این مشکل اکثرا معماران به سراغ نورگیرها می‌روند نورگیر سقفی یا نورگیر سقف حیاط خلوت یکی از جدیدترین راه‌حل‌ها برای خانه‌های کم‌نور است.
بیشتر از نورگیرها در اتاق‌های مطالعه، سالن پذیرایی و اتاق خواب استفاده می‌شود. نورگیرهای سقفی برای اتاق‌ها بهترین گزینه هستند چراکه نیازی به فضای اضافه ندارند و نور را از سقف به‌صورت یکنواخت در اتاق تقسیم می‌کنند.

همچنین بخوانید: اهمیت طرح نورگیر ساختمان

چرا اتاق خواب شما به نورگیر سقفی نیاز دارد؟

اتاق خواب ازجمله اتاق‌هایی در منزل شماست که بیشترین زمان را در آن سپری می‌کنید به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد. اتاق خواب مستقیما بر روی کیفیت خواب شما تأثیر می‌گذارد و راندمان کاری و زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین معماری آن از سایر بخش‌های خانه به‌مراتب مهم‌تر است.

یکی از توصیه‌های مهمی که برای طراحی معماری اتاق خواب می‌شود استفاده درست از نور طبیعی است. اتاق‌خواب‌های تاریک و بدون نور طبیعی علاوه بر اینکه مصرف انرژی‌هایی همچون برق و گاز را افزایش می‌دهد ذهن شما را خسته و روحیه‌تان را افسرده می‌کند.

برخی از اتاق‌ خواب ها پنجره دارند اما برخی دیگر پنجره‌ای نداشته و یا ابعاد پنجره‌ها آن‌قدر کوچک است که نور مناسبی وارد اتاق نمی‌شود؛ بنابراین چه اتاق خواب شما پنجره داشته باشد چه نداشته باشد نورگیر سقفی یا نورگیر حبابی بهترین پیشنهادی است که می‌توانید برای بهره‌گیری از نور طبیعی در اتاقتان از آن استفاده کنید؛ اما نورگیر سقفی چیست و به‌طورکلی در معماری ساختمان چه تأثیر و عملکردی دارد؟

همچنین بخوانید: قیمت نورگیر حبابی

نورگیر سقفی اتاق خواب

نورگیر سقفی چیست؟

بگذارید برای تعریفی نورگیر سقفی خلاصه و مختصر بگوییم نورگیر سقفی درواقع یک پنجره سقفی است که نور را از سقف وارد اتاق می‌کند بنابراین می‌توانیم آن را به‌نوعی پنجره سقفی نام‌گذاری کنیم. نورگیر سقفی علاوه بر انتقال نور به ساختمان و یا اتاق وظیفه رد و بدل کردن هوا را به داخل منزل بر عهده دارد درواقع پنجره‌ای سقفی که هم هوای بیرون از منزل را به ساختمان می‌آورد و هم نور خورشید را به اتاق و ساختمان هدیه می‌کند.

گونه‌های متفاوتی از نورگیر سقفی پیش‌تر در معماری‌های ساختمانی در سقف پاسیو استفاده می‌شده اما اکنون آن را در اتاق خواب، سالن پذیرایی، آشپزخانه و سایر بخش‌های ساختمان نیز مشاهده می‌کنیم. استفاده از نورگیر سقفی هم در ساختمان‌های مسکونی و هم در ساختمان‌های اداری امروزه به‌شدت رایج است. در ادامه انواع نورگیرهای سقفی را بررسی می‌کنیم.

همچنین بخوانید!  نورگیر سقفی سرویس بهداشتی

همچنین بخوانید: نورگیر سقف کشویی حیاط خلوت

نورگیر سقفی اتاق خواب

انواع نورگیر سقفی اتاق خواب

نورگیرهای سقفی اتاق خواب انواع مختلف و متنوعی دارند که در اجرا، ابعاد و طراحی با یکدیگر متفاوت هستند اما تمامی آنها برای اجرا در اتاق خواب مناسب نیستند در ادامه بر بررسی چند نوع از نورگیر سقفی که بیشتر در اتاق خواب استفاده می‌شود می‌پردازیم:

-نورگیر مسطح اتاق خواب

پرکاربردترین و مشهورترین نوع نورگیر سقفی اتاق خواب نورگیرهای مسطح هستند. این نوع از نورگیرها برای اکثر ساختمان‌ها استفاده می‌شوند و کاربرد زیادی در اتاق‌ها و سایر بخش‌های ساختمان دارند. این نوع از نورگیر با توجه به ابعاد مدنظر ساخته و پیاده‌سازی می‌شود و ثابت بوده و باز و بسته نمی‌شود. این سبک از نورگیر سال‌هاست که در ساختمان‌های مختلف از اداری گرفته تا مسکونی استفاده می‌شود.

-نورگیر سقفی حبابی خواب

یکی از پراستفاده‌ترین نورگیرهای سقفی در اتاق خواب نوع نورگیر حبابی آن است. این نوع از نورگیر سقفی از بالا شبیه به گنبد است و در کنار نور زیبایی خاصی نیز به فضا می‌بخشد.

-نورگیر سقفی هرمی اتاق های خواب

یکی دیگر از انواع نورگیرهای سقفی نورگیر سقفی هرمی برای اتاق خواب است این نوع از نورگیر می‌تواند گزینه مناسبی برای مناطقی باشد که بارندگی در آن‌ها زیاد است. ساختار هرمی این نوع از نورگیرها در ساختمان‌ها کاربرد بسیاری دارد و در کنار نورگیرهای مسطح پرکاربردترین نوع از نورگیرهای ثابت است که قابلیت باز و بسته شدن ندارد.

-نورگیر سقفی محدب اتاق خواب در خانه

نورگیر پلیمری محدب در طراحی تقریبا مشابه نورگیر حبابی است با این تفاوت که نور بیشتری را از بیرون به محیط داخلی ساختمان منتقل می‌کند. این نوع نورگیر گزینه مناسبی برای اتاق‌هایی است که مطلقا نور ندارد و یا بدون پنجره است.

 

شما می توانید برای سفارش انواع نورگیر در قسمت های مختلف ساختمان خود و دریافت مشاوره جهت طراحی نورگیر در قسمت های سقف پاسیو، سقف حیاط خلوت، پارکینگ، استخر و یا حتی اتاق خواب با کارشناسان پوشش ساز از طریق صفحه تماس با ما و یا چت واتساپ در ارتباط باشید.

همچنین بخوانید: نورگیر آشپزخانه

نورگیر سقفی اتاق خواب
4/5 (1 Review)

2 دیدگاه برای “نورگیر سقفی اتاق خواب”

  1. علی اکبر زارع گفت:

    با سلام
    اتاق خواب پسرم نورگیرنداره لطفاراهنمایی کنیدواینکه ازچه طریقی میتونیم باهاتون درارتباط باشیم

    1. nasiri گفت:

      با سلام وقت بخیر شما می توانید از طریق صفحه تماس باما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام