اهمیت طرح نورگیر ساختمان

اهمیت طرح نورگیر ساختمان

طرح نورگیر ساختمان، یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار بر زیبایی و کیفیت هرچه بیشتر یک ساختمان می باشد. برای طراحی نورگیر ساختمان، روش ها و مواد زیادی به وجود آمده است که انتخاب هر کدام از آنها بستگی به میزان نور مورد نیاز ساختمان در قسمت هایی مانند سقف پاسیو و سقف حیاط خلوت دارد. در این مقاله به بررسی روشی های طراحی و اجرای نورگیر ساختمان و برخی نکات تکمیلی برای طراحی هرچه بهتر آنها پرداخته ایم.

نورگیر چیست

روشی کاربردی و متنوع برای افزایش نور طبیعی به داخل فضای ساختمان طراحی و ساخته میشود در انواع مثل نورگیر حبابی ، نورگیر گنبدی ، نورگیر اتریوم و… این امکان را در اختیار شما قرار میدهد در همه جا قابل اجرا میباشد برای مثال میتوان به نورگیر سقفی پذیرایی، نورگیر سقفی آشپزخانه ، نورگیر سقفی اتاق خواب و… اشاره کرد .
از دیگر مزایا نورگیر ها متریال های گوناگون مثل ورق پلی کربنات ، ایرانیت ، ورق پلکسی مونتاژ می باشد که با توجه به بودجه شما اجرا میشود.

طرح نورگیر ساختمان چیست؟

طراحی یک نورگیر مناسب و ایده آل برای روشن تر کردن فضای ساختمان، یکی از مهمترین بخش ها در طراحی سازه به شمار می رود. نور مورد نیاز در یک ساختمان معمولا با طراحی پنجره هایی که به سمت فضاهای باز، مانند آسمان، حیاط، کوچه و یا خیابان باز می شوند، تامین خواهد شد.

اما در خیلی از موارد امکان تامین نور از طریق پنجره وجود ندارد و معمار مجبور می شود که نور مورد نیاز را از طریق ایجاد فضاهایی میانی در سقف ساختمان تامین کنید که به اصطلاح به این نوع سقف ها سقف نورگیر و به این نوع عمل، طرح نورگیر ساختمان گفته می شود.

علاوه بر طراحی نورگیر سقفی، نوع دیگری از نورگیرها وجود دارند که برای رساندن نور به زیرزمین طراحی می شوند که این نوع از نورگیرها معمولا هم سطح با کف محوطه هستند. ابعاد طرح نورگیر ساختمان، به مکان و همچنین مقدار نوری که مورد نیاز است بستگی دارد.

همچنین بخوانید: ساخت نورگیر ساختمان برای نور رسانی بهتر به داخل منزل

عکس نورگیر ساختمان

روش های طراحی نورگیر در ساختمان

در طرح نورگیر ساختمان باید به این نکته توجه شود که طراحی به گونه ای صورت گیرد تا از سقوط اشخاص و اشیا از سوراخ نورگیر جلوگیری شود. از این رو برای جلوگیری از این اتفاق، شبکه هایی بر روی سوراخ نورگیر قرار داده خواهد شد. این شبکه ها که معمولا از جنس فلز هستند باید به نوعی طراحی شوند که بتواند وزن اشخاص و وسایل نقلیه را تحمل کند و هم اینکه به راحتی بتوان از روی آن رفت و آمد کرد. از این رو ارتفاع نورگیرها نباید بلند از کف و پاگیر طراحی شود.

همچنین بخوانید!  سقف نورگیر کوپل و بررسی ویژگی و مزایای آن

در صورتی که در زمین یک ساختمان هوای کافی در جریان نباشد، می توان در طرح نورگیر ساختمان، نورگیر زیرزمین را بدون پوشش شبکه طراحی کرد تا جریان هوای کافی به زیر زمین راه پیدا کند.

اما در مواردی که فضای مورد نظر هوای کافی داشته باشد، بر روی این شبکه های آجرهای شیشه ای قرار می گیرد. به طور کلی در مواقعی که امکان تامین نور ساختمان به وسیله پنجره وجود نداشته باشد، می توان با طراحی نورگیر ساختمانی، نور طبیعی محیط را به فضای ساختمان راه داد.

اجرای طرح نورگیر ساختمان

در صورتی که تصمیم بر این باشد که نور طبیعی مورد نیاز ساختمان با طراحی نورگیر تامین شود، برای اجرای آن، محل نورگیر در سقف ساختمان را خالی می گذارند. برای اینکه آب باران و برف از طریق این فضای خالی به درون ساختمان راه پیدا نکند، در اطراف آن به اندازه 20 متر دورچینی می شود. بعد از این مرحله، قاب هایی که با استفاده از پروفیل ساخته شده اند بر روی این دیوار می گذارند.

بهترین نوع پروفیلی که برای ساخت این قاب می توان از آن استفاده کرد، پروفیل سپری می باشد. چرا که این نوع پروفیل به راحتی خم شده و شکل می گیرد و علاوه بر این امکان نصب شیشه در دو طرف بال سپری نیز وجود دارد. علاوه بر پروفیل سپری، پروفیل های توخالی دولبه نیز انتخاب مناسبی برای ساخت قالب در طرح نورگیر ساختمان می باشد.

در مواقعی که دهانه نورگیر در آپارتمان،نورگیر حیاط خلوت و دیگر انواع نورگیر خیلی بزرگ باشد، برای ساخت قاب ها از تیرآهن و ناودانی استفاده می شود و پروفیل های سبک تر این قاب را تقسیم بندی می کنند تا بتوان بر روی آنها از پوشش شیشه ای استفاده کرد.

اهمیت طرح نورگیر ساختمان 

نکات کلیدی در رابطه با طراحی نورگیر ساختمان

برای طراحی هرچه بهتر نورگیر سقف ساختمان، نظیر نورگیر پاسیو، نورگیر حیاط خلوت و… توجه به برخی از نکات ضرورت دارد که در ادامه به بررسی برخی از این نکات خواهیم پرداخت.

اندازه پنجره سقفی:

اولین و در واقع مهمترین نکته در طراحی نورگیر ساختمان، اندازه پنجره سقفی می باشد. خیلی ها تصور که پنجره های سقفی خیلی بزرگ باعث افزایش دمای محیط می شود و به همین دلیل به سراغ پنجره های کوچکتر از نیاز می روند. در صورتی که امروزه در ساخت و تولید پنجره های سقفی از موادی استفاده شده است که هیچ گرمایی را از خود عبور نداده و دمای محیط را در حالت نرمال خود حفظ خواهد کرد.

همچنین بخوانید!  ویژگی بی نظیر پوشش نورگیر ساختمانی

شکل پنجره سقفی:

به هیچ عنوان نباید شکل پنجره سقفی بر اندازه آن غلبه کند. چرا که بسیاری از افراد بر این باور هستند که نورگیر پنجره سقفی  به شکل هرم، نور بیشتری را به فضای محیط راه می دهند و به همین دلیل این نوع پنجره ها را در اندازه های کوچک انتخاب می کنند.

چهارچوب نورگیر ساختمان:

چهارچوب های نورگیر به فریم هایی گفته می شود که در سقف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. توجه به این چهارچوب ها و بررسی آنها در طول فرایند طراحی نورگیر اهمیت زیادی دارد. بهترین چارچوب نورگیر، چارچوبی است که هم باعث نصب راحت پنجره بر روی آن می شود و هم اجازه ورود نور به درون ساختمان را می دهد.

علاوه بر این در یک چهارچوب ایده آل، آّب به راحتی بر روی آن سر می خود. علاوه بر این در مواقعی که نیاز به تعمیر پنجره وجود داشته باشد، این چهارچوب هیچ صدمه آسیبی به سقف وارد نکند.

طراحی نورگیر ساختمان چه مزایایی دارد؟

طراحی نورگیر ساختمان علاوه بر تامین نور مورد نیاز ساختمان، باعث تهویه هوا، کاهش میزان رطوبت و ایجاد فضایی مناسب برای رشد گیاهان می شود.

شما می توانید در این میان برای خرید و آشنایی با انواع نورگیر سقف حیاط خلوت و سقف پاسیو با مشاورین پوشش ساز از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

همچنین بخوانید: ویژگی بی نظیر پوشش نورگیر ساختمانی

اهمیت طرح نورگیر ساختمان 

سوالات متداول اهمیت طرح نورگیر ساختمان

روشی کاربردی و متنوع برای افزایش نور طبیعی به داخل فضای ساختمان طراحی و ساخته میشود در انواع مثل نورگیر حبابی ، نورگیر گنبدی ، نورگیر اتریوم و… این امکان را در اختیار شما قرار میدهد در همه جا قابل اجرا میباشد
برای طراحی هرچه بهتر نورگیر سقف ساختمان، نظیر نورگیر پاسیو، نورگیر حیاط خلوت و… توجه به برخی از نکات ضرورت دارد که در ادامه به بررسی برخی از این نکات خواهیم پرداخت. اندازه پنجره سقفی شکل پنجره سقفی چهارچوب نورگیر ساختمان
دلایل عوامل مختلفی هستند که نمی توان هزینه دقیقی برای این نورگیر ها برآورده کرد، عبارت از متراژ متحرک بودن برقی بودن پنجره بازشو متورال کیفیت و دیگر امکاناتی که احتیاج داشته باشیدهمه دلیل بر افزایش و یا کاهش قیمت نورگیر مدنظر شما می باشد.
5/5 (1 Review)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام