انواع سقف طلقی و کاربرد آن در فضاهای مختلف ساختمان

انواع سقف طلقی و کاربرد آن در فضاهای مختلف ساختمان

در معماری نوین سقف کاذب جایگاه ویژه ای دارد. از سقف کاذب برای نورپردازی در بخش های مختلف ساختمان و گاهی برای عبور تاسیسات ساختمانی استفاده می‌کنند. سقف کاذب انواع مختلفی دارد که عبارتند از سقف طلقی، سقف پی وی سی و سقف آلومینیومی که در بین مردم و معماران بسیار رایج است انواع دیگری از سقف کاذب وجود دارد که از انواع مصالح ساختمانی مانند گچ، چوب، شیشه، کامپوزیت و… ساخته می‌شود. گروهی از سقف های کاذب از ترکیب چند نوع مصالح ساختمانی ساخته می‌شوند.

برای پوشش سقف حیات خلوت و سقف پاسیو از انواع سقف های کاذب یا نورگیر سقفی استفاده می‌شود، که از انواع رایج آن نورگیر حبابی، سقف طلقی یا ایرانیت و… می‌باشد

سقف طلقی چیست؟

پلکسی یا سقف طلقی سقفی است که از مواد پلی کربنات درست شده است. این سقف از رنگ های سفید دوغی و سفید شیری می باشد. همچنین پلکسی از تنوع رنگ های آبی، نارنجی، قرمز، زرد، مشکی و سبز تعبیه شده است.

بطور کلی سقف پلکسی در بسیاری از فضا ها کاربرد دارد. در این نوع سقف می توان عمل نورپردازی را روی آن انجام داد. این ویژگی باعث شده است که آن را در طرح های مختلف تولید کنند تا با هر محیطی هماهنگ شود.

ویژگی های سقف طلقی

سقف طلقی از پلاستیک فشرده با مقاومت بالا ساخته شده و این سقف جایگزین مناسب شیشه است. ضمن این که امکان نورپردازی را فراهم می‌کند، ارتفاع سقف کوتاه نمی شود. این سقف ها در رنگ بندی متنوع تولید می‌شود و به هنگام استفاده در حیاط و پاسیو از نظر بصری بسیار زیبا می‌باشد. همچنین رنگ‌های مختلف سقف طلقی را می‌توان با رنگ دیوارهای حیاط،پاسیو و سرویس بهداشتی یا سایر فضاها هماهنگ کرد.

همچنین بخوانید: هزینه مسقف کردن حیاط خلوت

سقف کاذب حیاط 3

تاریخچه سقف طلقی

از نظر تاریخچه، معلوم نیست اولین افرادی که از سقف طلقی استفاده کرده اند چه کسانی بوده اند و مشخص نیست با چه اهدافی این پلت فرم را در زیر سقف استفاده کرده اند. اما آنچه اهمیت دارد این سقف پلکسی در کمترین زمان جایگاه مهم و خاصی را در صنعت دکوراسیون داخلی و ساختمان سازی پیدا کرده است.

این سقف برای اولین بار در سال ۱۹۳۳ با برند تجاری Plexiglas® وارد بازار شد. امروزه استفاده وسیعی در صنعت یافته است. هرچند انواع متفاوتی از این مواد با ساختار شیمیایی و مشخصات مشابه در بازار عرضه می شود و در دسترس قرار گرفته است.

معایب و مزایای سقف طلقی در حیاط

همه ی انواع سقف‌های کاذب داری یک سری مزایا و معایبی هستند که کارفرما و معماران با در نظر گرفتن این موارد و سلیقه شخصی و سایر عوامل مانند هزینه، شرایط جوی و…یک نوع از سقف کاذب را انتخاب می‌کنند.

مزایای سقف طلقی عبارتند از:

  1. 1-نصب سریع و آسان سقف طلقی در کوتاهترین زمان ممکن
  2. 2-قیمت کمتر نسبت به سایر سقف‌های کاذب
  3. 3-مقاومت در برابر شوینده‌های خانگی و اسیدها
  4. 4-مقاومت در برابر ضربه در قیاس با شیشه
  5. 5-عدم دید مزاحم، با مسقف کردن سقف حیاط و پاسیو به راحتی می‌توانید از دید همسایگان دور بمانید در حالی که از نور مناسب روز هم استفاده می‌کنید
  6. 6-مقاومت در برابر رطوبت (باد،باران و برف)مقاومت در برابر حرارت

معایب سقف طلقی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • 1-غیر قابل استفاده در مناطق گرمسیر زیرا در این مناطق سقف طلقی در زیر تابش مستقیم نور خورشید پوسته پوسته می‌شود و از بین می‌رود ولی در مناطق سردسیر می‌توان از این سقف در حیاط  خلوت ساختمان استفاده کرد.
  • 2-بارش باران بر روی این سقف صدای آزار دهنده ای دارد.
  • 3-در مناطقی که دارای بادهای شدید است نمی‌توان از این محصول استفاده کرد زیرا این محصول بسیار سبک است و ممکن است به هنگام باد و طوفان شدید از جا کنده شود.
همچنین بخوانید!  آشنایی با کاربرد نورگیر سقفی

همچنین بخوانید: ورقه های پلی کربنات چند جداره در ساخت نورگیر سقفی

سقف کاذب حیاط 2

نحوه نصب سقف طلقی

قبل از نصب سقف طلقی ابتدا باید منبع نور آن یعنی نوار های نوری LED یا لامپ مهتابی را نصب کنیم. در مرحله دوم نصب سازه های زیر سازی سقف شروع می شود. برای پیاده کردن این زیر سازه ها بیشتر ابعاد ۶۰*۶۰ طراحی می شوند. اما زمانی که فضا نامتقارن باشد باید این ابعاد را کوچکتر نماییم.

حال نوبت برش برگه های پلکسی می باشد که بیشتر این برش ها برای مادول های ۶۰*۶۰ برش می خورند. اما اگر زیر سازه ها در ابعاد کوچکتری باشند متناسب با ابعاد مادول طلق برش می دهند.

ضخامت طلق های این سقف

ضخامت طلق های سقف طلقی از ۱/۶ میلیمتر آغاز می شود تا به ۶ میل هم می رسد.

انواع طلق پلاستیکی

پلاستیک مورد استفاده در سقف کاذب انواع و اقسام مختلفی دارد که پر کاربردترین آن عبارتند از: پلکسی گلاس و پلی کربنات، که هرکدام بسته به ویژگی هایی که دارد در یک بخش از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف پلاستیکی در محیط بسته مانند آشپزخانه و حمام کاربرد دارد و پلی کربنات در محیط های باز مثل حیاط و پاسیو کاربرد دارد.

سقف کاذب از جنس پلکسی گلاس

پلکسی گلاس از جنس پلیمر ترموپلاستیک است از نظر ظاهری و یک سری ویژگی ها شبیه شیشه است و 93 درصد از نور را از خود عبور می‌دهد.پلکسی گلاس ها در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود ولی پرکاربرد ترین رنگ‌ها عبارتند از رنگ های شیری، کرم و سفید هستند. سقف پلاستیکی شفاف در دو مدل شفاف و مشجر تولید می‌شوند. منظور از مدل شفاف این است که کاملا مات است و مدل مشجر دارای طرح های مختلفی مانند یخی، ابری و… می‌باشد.

ورق های پلکسی گلاس مدل مشجر به علت طرح هایی که دارد مقدار نور کمتری را از خود عبور می‌دهند. ورق پلکسی گلاس مات یا شفاف خود شامل دو مدل می باشد که عبارتند از یک رو مات یا دو رو مات، پلکس گلاس مات کاملا نور را از خودش عبور می دهد و مانند شیشه به فضای داخل دید وجود دارد. اما در نوع ورق های پلکسی گلاس مشجر نور را از خود عبور می‌دهند ولی به فضای داخل دید وجود ندارد. طلق های مشجر در قیاس با طلق های مشجر مات دورو نوردهی بیشتری دارند و لک و کثیفی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

همچنین بخوانید: قیمت ورق ایرانیت پلاستیکی

سقف کاذب حیاط 1

سقف کاذب از جنس پلی کربنات

 ورق پلی کربنات نیز از انواع پلیمر ترموپلاستیک است و در دو نوع مشجر و مات در رنگ بندی متنوعی تولید می‌شود و شامل سه نوع تخت توپر، مشبک و موج دار می‌باشد که هر کدام از این سه نوع خود به دو نوع تک لایه یا چند لایه تولید می‌شوند. نوعی از ورق‌های پلی کربنات که در برابر اشعه فرابنفش مقاومت ندارد بر اثر تابش نور خورشید کدر می‌شود و شفافیت کمتری دارد این نوع از پلی کربنات انعطاف پذیر است در برابر تابش نور آفتاب پوسته پوسته می‌شود و سطح رویه پلی کربنات دارای خاصیت آنتی استاتیک است و ذرات گرد و غبار را جذب نمی‌کند.

سقف شیشه ای

نوع دیگر سقف پلی کربنات که در برابر اشعه فرابنفش دارای مقاومت است و در برابر اشعه آفتاب و باد و باران و طوفان مقاومت دارد برای محیط های باز ساختمان مانند حیاط و پاسیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق های پلی کربنات در مقایسه با ورق‌های پلکسی گلاس مقاومت بالاتری در برابر آتش دارند و به نوعی دارای خاصیت خود خاموش شوندگی هستند.

همچنین بخوانید!  استفاده از نورگیر آماده و مزایای آن

سقف شیشه ای از مدرن ترین نمونه سقف های قابل اجرا بر روی ساختمان های مسکونی، استخر و رستوران ها و موارد می باشد که با نام های دیگری از قبیل اسکای لایت نیز شناخته شده است. این سقف ها بدنه تمام شیشه داشته و به منظور افزایش مقاومت از قاب های فلزی و آلومینیومی برای آنها استفاده میشود.

سقف کاذب پی وی سی (pvc)

سقف کاذب پی وی سی (pvc)
پی وی سی را میتوان به عنوان یکی از بهترین متریالهای محبوب دکوراسیون داخلی به حساب آورد.
علت محبوبیت این نوع جنس را میتوان ضد آب در برابر رطوبت وحرارت و مقومت در برابر حشرات ، قارچ ، باکتری و … مورد استفاده دانست. سقف کاذب پی وی سی انواع گوناگونی دارد که شامل : پانل طولی و تایل پی وی سی میباشد.

قیمت سقف طلقی  در سال 1401 چقدر است؟

قیمت سقف طلقی برای حیاط بسته به طرح، نوع و اندازه آن کاملا متفاوت می باشد. هر اندازه حیاط بزرگتر باشد سقف پاسیو بزرگتری نیاز است اجرا شود و به همان مقدار نرخ آن نیز افزایش می یابد. اگر خواستار طرحی متفاوت و پیچیده و خاص هستید باید توجه نمایید که قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. هرچند نوع و جنس سقف هم در نرخ آن تاثیر بسزایی دارد.

برای مثال پاسیوهای شیشه ای یا سکوریتی نسبت به پاسیوهای پلی کربناتی داری قیمت ارزان تر می باشند. سقف متحرک و سقف حبابی نیز نسبت به سقف ثابت برای متقاضی از قیمت بالاتری برخوردار هستند. در نهایت چون عوامل متغیر زیادی می توانند قیمت پاسیو ها را تحت تاثیر خود قرار دهند با اطمینان نمی توان قیمت مشخصی را برای آن بیان نمود.

به طور کلی استفاده از سقف طلقی در محیط های باز مانند حیاط فرصتی را فراهم می کند تا بدون دید مزاحم مراسمات و جشن های خود را برگزار کنید و تنوع رنگ بندی زیبای حیاط شما رو دوچندان می‌کند. جهت اطلاع از قیمت انواع محصولات و خدمات و ارتباط با کارشناسان پوشش ساز می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما و یا از طریق واتس اپ ارتباط حاصل فرمایید.

سوالات متداول انواع سقف طلقی و کاربرد آن در فضاهای مختلف ساختمان

پلکسی یا سقف طلقی سقفی است که از مواد پلی کربنات درست شده است. این سقف از رنگ های سفید دوغی و سفید شیری می باشد. همچنین پلکسی از تنوع رنگ های آبی، نارنجی، قرمز، زرد، مشکی و سبز تعبیه شده است.
قیمت سقف طلقی برای حیاط بسته به طرح، نوع و اندازه آن کاملا متفاوت می باشد. هر اندازه حیاط بزرگتر باشد سقف پاسیو بزرگتری نیاز است اجرا شود و به همان مقدار نرخ آن نیز افزایش می یابد.
سقف طلقی از جنس پلکسی گلاس سقف طلقی از جنس پلی کربنات سقف طلقی از جنس شیشه سقف کاذب پی وی سی (pvc)
۱-نصب سریع و آسان سقف طلقی در کوتاهترین زمان ممکن ۲-قیمت کمتر نسبت به سایر سقف‌های کاذب ۳-مقاومت در برابر شوینده‌های خانگی و اسیدها ۴-مقاومت در برابر ضربه در قیاس با شیشه ۵-عدم دید مزاحم، با مسقف کردن سقف حیاط و پاسیو به راحتی می‌توانید از دید همسایگان دور بمانید در حالی که از نور مناسب روز هم استفاده می‌کنید ۶-مقاومت در برابر رطوبت (باد،باران و برف)مقاومت در برابر حرارت
0/5 (0 Reviews)

3 دیدگاه برای “انواع سقف طلقی و کاربرد آن در فضاهای مختلف ساختمان”

  1. مسلم پیروزیان گفت:

    سلام.من یک حیاط خلوت ۹در۳متر مربع دارم.کدام گزینه مناسب‌تر است و هزینه کمتری دارد.سقف متحرک با طلق حدودا چقدر هزینه دارد.با تشکر

  2. مریم حیدری گفت:

    سلام ما یه محلی حدود ۴۵ مترو میخوایم سقف با تلق بکشیم قیمت مقاوم به نور و گرما چقدر میشه

    1. nasiri گفت:

      سلام وقت بخیر جهت مشاوره با شماره 09032004702 تماس بگیرید.

      سپاس🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام