تاریخچه آهنگری در ایران

تاریخچه آهنگری در ایران

از زمانی که استفاده از آهن در بین جوامع انسانی آغاز شد،‌ تحول زیادی در سبک زندگی انسان ها ایجاد گردید. انواع مختلفی از ابزارها با کمک فن آهنگری ایجاد شده و در اختیار انسان قرار گرفت. مواردی مانند ابزار شکار و کشاورزی از مهم ترین سازه های اولیه در آهنگری محسوب می گردد. کشور ایران از گذشته دور مهد آهنگری جهان بوده و از این لحاظ پیشرفت های فوق العاده ای داشته است. در این مقاله تلاش می کنیم تا تاریخچه آهنگری در ایران را بررسی کنیم و همه اجزای آن را به صورت واضح و مشخص بیان نماییم. امروزه با کمک آهنگری صنعتی وسایل زیادی مانند سقف پاسیو و نورگیر سقفی ساخته می شود.

سرگذشت آهنگری در ایران

اگر نگاهی به تاریخ ایران بیندازیم، در جای جای آن می توان اثرات آهنگری را یافت. حتی این موضوع در دل افسانه هایی همچون کاوه آهنگر نیز وجود دارد و همواره با فرهنگ ایران زمین گره خورده است. در بسیاری از منابع تاریخ شروع آهنگری در ایران مربوط به پادشاهان پیشدادی همچون جمشید می گردد. با مرور زمان هنر آهنگری به تکامل بیشتری رسید و در عهد ساسانیان به اوج خود رسید. بعد از اینکه ایران به دست اعراب فتح شد، این هنر به دست اعراب افتاد و آن ها آهنگری را به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار دادند. همانطور که می دانید کار آهنگری جزو مشاغل سخت و طاقت فرسا محسوب می شد که فقط بخش کمی مردها می توانستند آن را انجام دهند. از این رو مردان تنومند و قوی به کار آهنگری مشغول می شدند و انواع مختلف آهن آلات را تولید می کردند.

همچنین بخوانید!  ایده های نوین برای طراحی نورگیر سقفی

همین مورد سبب شد تا آهنگران جایگاه خاصی در بین مردم پیدا کنند و به مرور زمان به افراد تاثیرگذاری در جامعه تبدیل گردند. با ایجاد کارخانه های ذوب آهن کم کم آهنگری به روش سنتی کنار رفت و تولید عمده آهن آغاز شد. البته هنوز در بعضی از شهرهای ایران می توان صدای چکش آهنگران قدیمی را شنید. از گذشته تا به امروز، آهنگری یک بخش جدایی ناپذیر از تاریخ ایران است و می توان رد پای آن را در بسیاری از آثار قدیمی مشاهده نمود. مهم ترین ابزاری که برای کار آهنگری استفاده میشد چکش است. پس از آنکه آهن مورد نظر در داخل کوره قرار می گرفت و نرم میشد،‌ با کمک چکش حالت خاصی ایجاد شده و به فرم نهایی خود تبدیل می گردید.

همچنین بخوانید: سقف نورگیر احیا کننده معماری آتریوم

تاریخچه آهنگری در ایران

انواع روش های آهنگری

انجام فرایند آهنگری دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها در شرایط خاص خود انجام می شوند. هر کدام از این روش ها دارای مزیت ها و معایت مخصوص به خود هستند که می توان آن ها را بررسی نمود.

آهنگری سرد

در این متد آهن مورد نظر در دمای اتاق چکش کاری می شود و شکل نهایی محصول را به خود می گیرد. این روش بیشتر به عنوان یک روش مکمل عمل می کند و نتیجه کار را بهبود می بخشد. اکثر قطعات کوچک فلزی را می توان با کمک آهنری سرد تولید و عرضه نمود.

آهنگری گرم و داغ

کاربردی ترین راه برای ساخت ابزارهای فلزی به کارگیری آهنگری گرم و داغ می باشد. در این روش به دلیل حرارت بالا، آهن حالت نرمی پیدا می کند و بر اساس ضربه های چکش به راحتی فرم می گیرد. همچنین در آهنگری داغ،‌ آهن به صورت کامل ذوب می گردد و در داخل قالب های مخصوص قرار داده می شود. پس از اینکه عملیات خنک سازی به اتمام رسید، قالب جدا شده و محصول فلزی جدید آماده می گردد.

همچنین بخوانید!  قیمت سقف نورگیر حبابی

مزیت های مختلف آهنگری

امروزه در صنعت ریخته گری جایگزین آهنگری شده و در اکثر موارد به جای آن به کار می رود. این در حالی است که آهنگری مزیت های بیشتری نسبت به ریخته گری دارد. به طور کلی فلزاتی که با آهنگری ساخته می شوند دارای مقاومت و استحکام بالاتری هستند. همچنین هزینه ناشی از آهنگری بسیار پایین تر از ریخته گری است که به همین علت یک گزینه جذاب و عالی محسوب می گردد.

امروزه تجهیزاتی مانند نورگیر حبابی و سقف حیات خلوت را می توان با کمک این روش ها تولید نمود. به طور کلی طول عمر وسایلی که با آهنگری ساخته می شوند بسیار زیاد است و تا سال های زیادی می توان از آن ها بهره برد. به همین دلیل همواره در طول تاریخ ایران صنعت آهنگری از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. چنانچه می خواهید بهترین وسایل فلزی را تهیه کنید، مسلما بهترین راه استفاده از روش آهنگری خواهد بود. امیدواریم که با کمک گرفتن از مطالب گفته شده توانسته باشید که با این موضوع آشنایی پیدا کنید.چنانچه برای نصب انواع نور گیر در منزل یا محل کار خود به جوش کاری نیاز داشتید می توانید با شماره موبایل: 09123389262 در ارتباط باشید.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام