ورق اکریلیک چیست چه ویژگی های دارد؟

ورق اکریلیک چیست چه ویژگی های دارد؟

ورق اکریلیک جزء پلیمر هایی است که امروزه در قیاس با رقیبان خود از شهرت بالایی برخوردارند. این ورق ها معمولا در صنعت خیلی معروف می باشند. در آغاز زمانی که این ورق ها کشف شدند به علت روشنی و شفافیت زیادی که داشتند به منزله جایگزین شیشه اسم برده شدند. این خصوصیت ویژه ورق اکریلیک سبب شده در صنایع متنوعی چون پنجره سازی، خودرو، معماری و ماکت سازی بکار برده شود. از این ورق ها می توان جهت نورگیر سقفی، سقف حیاط خلوت  نورگیری حبابی و سقف پاسیو بهره برد چرا که سبب تامین نور کافی محوطه می شود.

از دیگر خصوصیات آن می توان به استقامت و سختی زیاد اشاره کرد. ورق های ایجاد شده از این نوع پلیمر تقریبا ۵ برابر شیشه قطر دارد. بر‌عکس شیشه از خواص انعطاف پذیری بالایی بهره مند می باشد. این ورق ها به علت کم وزن بودن و دوام رنگ و استقامت در مقابل عوامل جوی چون پرتو خورشید و عوامل شیمیایی نظیر اسید ها و روغن ها و… جایگزین مطلوبی برای شیشه های می باشد. این پلیمر ها را می توان در  سقف حیاط خلوت منزل خود نصب کرد  به منزله عایق های صوتی و گرمایشی هم بکار برد. چرا که مقدار تبادل گرما میان این ورق ها و فضا حدودا ۱۰ درصد از شیشه کمتر می باشد.

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع پوشش سقف داخلی

ورق اکریلیک چیست چه ویژگی های دارد؟

مواد تشکیل دهنده ورق اکریلیک

یکی از پلاستیک های مهندسی کاربردی در صنایع پلیمر، پلی متیل متاکریلات می باشد معمولا از روشنی و شفافیت ویژه ای برخوردار می باشد. ورق اکریلیک از گوناگونی رنگی بسیاری برخوردار است و به سه حالت، رنگ های شفاف در مقابل گذر نور، نیمه شفاف و مات موجود می باشند. این ورق ها از موادی به اسم پلیمر و کوپلیمر تولید شده اند. مدل براق، شفاف و سخت آن ها ساخته شده از متیل متاکریلات می باشد.

همچنین بخوانید!  اجرا و تعمیر سقف پاسیو

کاربردهای ورق اکریلیک

از جمله کاربرد ورق اکریلیک می توان به صنایع ساخت و ساز و ساختمان سازی اشاره کرد. از این پلیمر ها می توان در جهت پوشش دهی سقف ها، پارکینگ ها و یا به منزله دیواره محکم به جای شیشه ها استفاده کرد. می توان از این ورق ها در پنجره ها به جای شیشه بهره برد چرا که نه فقط در مقابل ضربه مستحکم هستند بلکه امکان گذر نور تا حدود ۹۰٪ را دارند.

ولی اصلی ترین کاربرد ورق اکریلیک در صنایع دکوراسیون و تزئینات می باشد. از این پلیمر برای زینت بخشی خیلی از خانه ها استفاده می شود. حتی می توان بیان کرد که به دلیل این که این ورق ها امکان حکاکی، لیزر و برش کاری را دارند می توان از آنها جهت زینت بخشی دیزاین داخلی خانه استفاده های بسیاری برد. کاربرد دیگر این پلیمر ها در نورپردازی و روشنایی می باشد. جهت کارایی آن در صنعت می توانیم اتاقک و پوشش های ایمنی کارکنان و ماشین آلات، محفظه ها و لوله های شفاف را عنوان کنیم. این ورق ها در صنعت تبلیغاتی، تابلوی فروشگاه ها، تابلو های گرافیکی مصور تولید ویترین و … نیز کاربرد دارند.

مقاومت این ورق ها

در باره استقامت ورق اکریلیک بایستی بیان کرد که استقامت خیلی خوبی در مقابل عوامل جوی، اشعه های نور خورشید و آب و هوایی دارد. این ورق ها از خاصیت اپتیکال و سطح براق و روشن خارق العاده ای برخوردار هستند. در حین حال از لحاظ استقامت در مقابل ضربه مستحکم تر از شیشه می باشند. افزون بر این میزان جذب رطوبت خیلی کم و استقامت کششی و الکتریکی مطلوبی دارند.

تقریبا ۵۰ ٪ ساخته های این ورق ها در صنعت اتومبیل سازی، ۳۴ ٪ در ساخت و ساز و صنعت روشنایی می باشد. مابقی در ساخت و طراحی CD, لوازم التحریر، اسباب بازی، تولید تندیس و… استفاده می شوند.

همچنین بخوانید!  نورگیر حبابی ضد حریق

قیمت ورق اکریلیک چقدر است؟

قیمت ورق اکریلیک با ملاحظه به قطر و ضخامت آن متفاوت است. بدین منظور که هر چه قطر و ضخامت آن بیشتر باشد قیمت ورق اکریلیک هم بالاتر می رود.

همچنین بخوانید: قیمت سقف نورگیر حبابی

ورق اکریلیک چیست چه ویژگی های دارد؟

جمع بندی

همانطور که بیان شد ورق اکریلیک جز پلیمر ها می باشد که در حال حاضر در قیاس با رقیب های خود از معروفیت بالایی برخوردار است. از این ورق ها می توان به جای شیشه استفاده کرد. این نوع پلیمر ها در صنایع متنوعی کاربرد دارند. این ورق ها معمولا از استقامت و سختی خارق العاده ای برخوردار هستند. ورق های ساخته شده از این پلیمر حدود ۵ برابر شیشه ضخامت دارد. قیمت این محصول به قطر و ضخامت آن بستگی دارد؛ یعنی هرچه قطر آن بیشتر باشد از قیمت بیشتری هم برخوردار است. حدود نیمی از ساخته های این ورق ها در صنایع ماشین سازی و ۳۴ درصد در ساخت و ساز و مابقی آن در تولید لوازم التحریر، اسباب بازی و … صرف می شود.

سوالات متداول ورق اکریلیک چیست چه ویژگی های دارد؟

قیمت ورق اکریلیک با ملاحظه به قطر و ضخامت آن متفاوت است. بدین منظور که هر چه قطر و ضخامت آن بیشتر باشد قیمت ورق اکریلیک هم بالاتر می رود.
از جمله کاربرد ورق اکریلیک می توان به صنایع ساخت و ساز و ساختمان سازی اشاره کرد. از این پلیمر ها می توان در جهت پوشش دهی سقف ها، پارکینگ ها و یا به منزله دیواره محکم به جای شیشه ها استفاده کرد.
یکی از پلاستیک های مهندسی کاربردی در صنایع پلیمر، پلی متیل متاکریلات می باشد معمولا از روشنی و شفافیت ویژه ای برخوردار می باشد. ورق اکریلیک از گوناگونی رنگی بسیاری برخوردار است و به سه حالت، رنگ های شفاف در مقابل گذر نور، نیمه شفاف و مات موجود می باشند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام