انواع سبک های معماری در دکوراسیون داخلی و خارجی

انواع سبک های معماری در دکوراسیون داخلی و خارجی

انواع سبک‌های طراحی در دکوراسیون داخلی و خارجی با کاربرد اصلی متنوع کردن جلوه‌های بصری نقش تاثیرگذاری در شکل دهی به فضای اطراف ما دارد. سبک‌های طراحی دکوراسیون علاوه بر این کارکرد عمومی نقش‌های فرعی‌تری هم مانند هماهنگ کردن فضای دکوراسیون با فضاهای دیگر و قابل استفاده کردن دایره وسیع‌تری از وسایل و تجهیزات ایفا می‌کند و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می‌تواند افراد عادی‌تر را هم در کنار طراحان و افراد متخصص در این زمینه قرار بدهد و نتیجه امور مرتبط با دکوراسیون داخلی را با شرایط ایدئال‌تری نمایان کند.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل

انواع سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی بیشترین استفاده را در منازل مسکونی دارند و مهم‌ترین مخاطبان آن هم ساکنین این منازل به شمار می‌آید. ارتباط تاثیرگذاری که دکوراسیون داخلی با سبک‌های زندگی افراد دارد، اهمیت آن را بیشتر به اثبات می‌رساند. به همین منظور فعالیت‌های تولیدی و خدماتی مجموعه پوشش ساز که به شکل ویژه طراحی و اجرای نورگیر سقفی و سایر سقف‌های کاذب مانند سقف پاسیو را شامل می‌شود، به‌طور مستقیم با اجرای انواع سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل خصوصاً سبک‌هایی که از عنصر نور استفاده ویژه‌تری می‌کنند، در ارتباط است و به همین دلیل در نظر گرفتن خدمات و امکاناتی که این مجموعه ارائه می‌دهد ضمن بررسی سبک‌های طراحی در دکوراسیون داخلی و خارجی، معرف ظرفیت‌ها و امکانات موجود در این زمینه هم هست.

انواع سبک های معماری در دکوراسیون داخلی و خارجی

انواع سبک طراحی دکوراسیون

انواع سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی قدمتی همپای قدمت تمدن‌های بشری مختلف و متنوع متناسب با اهمیت آن‌ها به مفهوم زیبایی دارد.
امروزه مخاطبان این موضوع با توجه به آثار و مستنداتی که از سبک‌های طراحی دکوراسیون قدیمی‌تر در دسترس قرار دارند، با بیشتر این انواع آشنایی داشته و حتی اثراتی از آن‌ها را هنوز هم بیشتر در قالب سبک‌های طراحی کلاسیک مورد استفاده قرار می‌دهند.

مهم‌ترین این سبک‌ها سبک‌هایی مانند سبک گوتیک و المان‌های طراحی مربوط به قرون وسطی، سبک طراحی باروک و المان‌هایی که نشان‌دهنده حس و حال و فضای رمانتیک قرون هفدهم و هجدهم میلادی است، و البته سبک طراحی دکوراسیون کلاسیک است که به‌نوعی بازگشت به ارزش‌های مورد توجه در قرن پانزدهم و دوران رنسانس یا نوزایی هنر و فرهنگ تمدن‌های غربی به شمار می‌آید.

به این موارد سبک‌های بیشتری هم به‌خصوص سبک‌های طراحی الهام گرفته از اقلیم‌ها و مناطق مختلف مثل سبک‌های طراحی شرقی، سبک طراحی ایرانی/اسلامی و سبک‌های طراحی بومی را می‌توان اضافه کرد، که هر کدام در جایگاه خود قابل بررسی‌اند اما نقش آن‌ها در دنیای امروز به اندازه سبک‌های طراحی که در زیرمجموعه سبک طراحی مدرن قرار می‌گیرند، نیست. سبک طراحی مدرن در طول قرن بیستم میلادی تقریباً جای تمامی سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی را گرفت و زیر مجموعه‌های مختلفی مانند سبک معماری و طراحی مینیمالیستی، سبک معماری و طراحی آرت دکو، سبک طراحی دکوراسیون بوهمی و یا کولی و… را هم بر اساس سازوکارهای جداگانه و هم بر اساس الهام از سبک‌های طراحی قدیمی‌تر که نام برده شد، شکل داد.

همچنین بخوانید!  سقف اماده برای پاسیو

محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی

امروزه به دلیل استفاده کم‌تر از عموم سبک‌های قدیمی طراحی و معماری به شکل مطلق، این موارد را به سختی می‌توان در دسته محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون طراحی داخلی قرار دارد. ریشه این تحول اساسی و طرز نگاه به دکوراسیون داخلی را می‌توان در اوایل قرن بیستم میلادی و شکل‌گیری و رشد و تأثیر سبک مدرن در همه حوزه‌های هنری و بصری از جمله دکوراسیون داخلی و خارجی سراغ گرفت. به‌این‌ترتیب سبک‌های محبوب‌تر امروزی را می‌توان از میان سبک‌های تأثیر گرفته از سبک مدرن جستجو کرد که موارد زیر برخی از آن‌ها و شاید مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها به شمار بیاید:

سبک طراحی مینیمالیسم

شاخصه اصلی این سبک طراح استفاده از حداقل عناصر بصری در ترکیب دکوراسیون و ظاهر امور است. استفاده حداقلی از عناصر در این سبک باعث شده که همه چیز ساده به نظر برسد و فضاسازی بیشتر بر روی خالی گذاشتن نقاط مختلف تاکید داشته باشد.

از دیگر عناصر موثر در این سبک دکوراسیون، نور است که معمولاً باید به شکل حداکثری در فضا وجود داشته باشد. استفاده از پنجره‌های بلند برای نوردهی بهتر به داخل فضاهایی که از طریق طراحی مینیمالیستی چیده شده‌اند یکی از راهکارهای موثر اعمال این عنصر است و کار اجرای این سبک را برای مکان‌های داخلی با این ویژگی راحت می‌کند.

سبک طراحی معاصر

واژه معاصر به‌طور مستقیم به امروزی بودن اشاره داد، بنابراین منظور از سبک طراحی معاصر استفاده از المان‌های بصری و تجهیزات و وسایل باب روز است. تبعیت از فرهنگ و روند مد اصلی‌ترین معیار اجرای مناسب سبک طراحی معاصر است. با توجه به این تعریف، دکوراسیون‌های مختلف معاصر به‌نوعی می‌توانند زیر مجموعه انواع سبک‌های معماری و طراحی باشند، به شرطی که در نهایت بیشتر از عناصر تأثیرگذار در سایر سبک‌ها، بر روی عناصر مورد اهمیت و معرفی کننده مفهوم معاصر تکیه کند.

همچنین بخوانید!  قانون استفاده از پاسیو در آپارتمان

انواع سبک های معماری در دکوراسیون داخلی و خارجی

برای مثال استفاده از مصالح جدیدی مانند بتن اکسپوز در پوشش دیوارهای داخلی یا نمای خارجی ساختمان‌ها، یک انتخاب معاصر و همین‌طور مینیمالیستی است و طراحی به وسیله آن می‌تواند هم به ساختار یک طراحی معاصر ساختار و هویت ببخشد و هم جزء مصالح اصلی سبک مینیمالیستی به شمار آید. حال راهکار مغلوب کردن تأثیر این عنصر مشترک به نفع طراحی معاصر، توجه به عناصر مطابقت دهنده آن با نیازهای معاصر است.

 

در همین موردِ مثالی بتن اکسپوز برای پوشش دیوار، می‌توان گفت این مصالح درصورتی‌که طبق نیاز و مد روز برای دیوارها و سقف‌های بلندتر استفاده شوند، بیشتر از این‌که مینیمال به نظر برسد، معاصر به نظر می‌رسد، چون دیوار بلند باب روزتر از دیوار کوتاه است.
یکی از ترفندهای ناب برای بلندتر نشان دادن سقف‌های کوتاه و اجرای اصولی دکوراسیون معاصر، استفاده از نورگیر سقفی است و به همین علت می‌تواند مورد توجه سبک طراحی معاصر قرار بگیرد.

سبک طراحی ساحلی

سبک طراحی دکوراسیون ساحلی یا مدیترانه‌ای بیشتر از هر چیز دیگری در طراحی، به وارد کردن و استفاده از عناصر یادآور ساحل و نشانه‌های تصویری چنین اقلیم‌هایی تأکید دارد. گیاهان در این سبک نقش زیادی دارند به‌نحوی‌که بخش مهمی از بار فضاسازی در سبک ساحلی بر عهده گیاهانی همچون نخل‌ها است. به دلیل نیاز گیاهان به فضاهایی مانند حیاط و پاسیو و البته نور، نقش این عوامل هم در این سبک برجسته است.

انواع سبک های معماری در دکوراسیون داخلی و خارجی

با توجه به دسترسی کم‌تر بیشتر فضاهای داخلی به‌خصوص آپارتمان‌ها به این امکانات که پیش‌نیاز اجرای اصولی طراحی دکوراسیون ساحلی محسوب می‌شود، در نظر گرفتن اقدامات و نکاتی برای افزایش نور به فضای داخلی منزل یا محل کار الزامی است. جدا از استفاده از امکانات موجودی مانند ظرفیت نوری سقف حیاط خلوت برای پرورش گیاهانی که قرار است در این سبک دکوراسیون هویت ساحل را بازسازی کننده، در نظر گرفتن ساخت نورگیر سقفی یا هر نوع نورگیر دیگری که به افزایش نور محیط کمک کند، می‌تواند سبک طراحی ساحلی را در مکان‌هایی هم که امکان آن سخت به نظر می‌رسد، با شرایط خوبی اجرا کند.

5/5 (1 Review)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام