نورگیر سقفی چوبی

نورگیر سقفی چوبی

نورگیر سقفی چوبی، جهت انتقال نور و تبادل هوا طراحی شده و به عنوان پوشش سقف حیاط خلوت، سقف پاسیو، سقف پارکینگ، استخر و… در معماری ساختمان های اداری و تجاری مورد استفاده واقع می شود. نورگیرها علاوه بر روشن سازی محیط، نقش یک عایق را در برابر باد و باران و صدا ایفا می کنند.

انواع نورگیرهای سقفی از لحاظ ساختار کاربردی

نورگیر سقفی از نظر ساختار در دو نوع بازشو و ثابت وجود دارند. نورگیر بازشو شامل دو نوع باز شونده با فنر یا ریل دندانه دار است که این نورگیرها برای تهویه هوا بیشتر مناسب بوده و دارای عایق در برابر ناملایمات جوی هستند. نورگیرهای سقفی برای پوشش قسمت های مختلفی از محیط در ابعاد متنوعی وجود دارند که گاهاً با نورگیرهای حبابی ترکیب می شوند.

نورگیر حبابی در اشکال متفاوت، ساخته شده از فایبرگلاس و ورقه های اکریلیک هستند. برای اجرای نورگیرهای حبابی در راه پله و سقف حیاط خلوت نیاز به زیرسازی بوده تا پایه های نورگیر به راحتی نصب شوند.

ناگفته نماند که برای پوشش سقف حیاط خلوت یا سقف پاسیو، باید نورگیر شما از نوع باز شو باشد که معمولاً می تواند ترکیبی از شیدهای چوبی یا شیشه ای را نشان دهند.

درواقع پاسیوها، فضاهای نورگیری هستند که سال هاست در معماری ایرانی دیده می شود و اغلب در فضای پشتی ساختمان ها که از روشنایی اندکی برخوردارند، ایجاد می شود. پاسیوها به علت داشتن نورکافی، در اکثر منازل به عنوان گلخانه به کار می رود.

نورگیر سقفی چوبی

لازم است بدانید که تفاوت پاسیو و حیاط خلوت در به کارگیری سقف متحرک در بالای نورگیر پاسیو بوده و احتمال دارد این فضا در محیط داخلی خانه ساخته شود، اما حیاط خلوت، دارای سقف نورگیر ثابت بوده که در قسمت پشتی ساختمان با متراژ بیشتری بنا شده است. همین مسئله موجب شده تا حیاط خلوت، محلی برای رشد درختان میوه و گیاهان بزرگ باشد.

انواع نورگیرهای سقفی از لحاظ ساختار ظاهری

نورگیر سقفی با پیشرفت تکنولوژی و ساخت متریال و مواد اولیه بروز مثل ورق پلکسی و پلی کربنات در انواع مختلف طراحی و ساخته می شوند در زیر به بررسی چند نمونه از این نورگیر ها پرداختیم.

همچنین بخوانید!  سقف ریلی استخر

نورگیر سقفی حبابی:

به دلیل فرم گنبدی شکل خود، جلوه زیبایی به محیط می بخشد. نورگیرهای سقفی حبابی اکثراً در سقف استخر و گلخانه، سقف پارکینگ های خصوصی و عمومی، ایستگاه های اتوبوس، ترمینال، فرودگاه ها، پوشش سقف غرفه ها و نمایشگاه ها و اماکن توریستی و تفریحی کاربرد دارد.

نورگیر سقفی مسطح:

این نورگیرهای سقفی ثابت در ابعاد متفاوت، بیشترین کاربرد را در بخش های مختلف ساختمان های اداری تا مسکونی دارد.
نورگیر سقفی محدب: این نورگیر پلیمری ساختاری نسبتاً مشابه با نورگیرهای حبابی داشته اما نور بیشتری را به محیط داخلی اتاق منتقل می کند و برای اتاق هایی که از نور بسیار کمی برخوردارند، توصیه می شود.

نورگیر سقفی هرمی:

این نورگیر ثابت دارای عایق بندی مناسبی در برابر بارندگی است. از این رو استفاده زیادی در معماری سازه دارد.

نورگیر طلقی:

از انواع نورگیرهای سقفی بوده که به علت پوشش دادن سطح وسیعی از سقف، حریم خصوصی ساکنان را سلب کرده و در ساختمان های غیرمسکونی استفاده می شود.

نورگیر سقفی لوله ای یا نورگیر سقفی ایستاده:

نوع جدیدی از نورگیرهای سقفی موجود در بازار هستند و در اماکنی کاربرد دارند، که امکان نصب نورگیرهای ثابت یا بازشو بر روی بام نباشد. مثل: فضای کوچک راهروها.

نورگیر سقفی چوبی اتاق خواب

زیباسازی معماری داخلی، بهره مندی از نور طبیعی و صرفه جویی در انرژی های برق و گاز از مهم ترین عناصری است که در طراحی بخش های مختلف ساختمان به ویژه اتاق خواب مورد توجه قرار می گیرد. شیوه مدرنی که به تازگی مورد استقبال طراحان واقع شده، استفاده از نورگیر در اتاق خواب به جای پنجره است.

برخی از اتاق خواب ها بسته به طراحی داخلی مثل دیوارها و سقف و کفپوش های پارکت، به جای پنجره، از نورگیرهای سقفی چوبی استفاده کرده‌اند تا علاوه بر تناسب با دکوراسیون اتاق و بهینه سازی اقتصادی، دلیلی برای عدم خروج انرژی گرمایی باشد. نورگیرهای حبابی، محدب، مسطح و هرمی از مناسب ترین نورگیرها برای اتاق خواب محسوب می شوند.

نورگیر سقفی چوبی

نورگیر سقفی چوبی پذیرایی

امروزه اجرای سقف نورگیر یا سقف چوبی پاسیو جزو سقف های کاذبی است که در ساختمان های مسکونی به وفور دیده می شود. دریافت مستقیم نور با صرفه جویی در هزینه و انرژی، عایق بندی مناسب در برابر رطوبت خانه از مهم ترین دلایل به کارگیری این نورگیرها در سالن پذیرایی است.

همچنین بخوانید!  نورگیر جک دار چیست و چه ویژگی هایی دارد

ساختار پوشش های سقفی در طراحی اتاق پذیرایی، اغلب چوب، pvc و پلی کربنات بوده که مقاومت فوق العاده بالایی در برابر عوامل مخرب محیطی دارند.

شکل و شمایل نورگیرها از گذشته تا کنون دستخوش تغییرات بزرگی شده و در حال حاضر شاهد طراحی نورگیرهای جدیدی با عنوان اسکای لایت یا آسمان مجازی هستیم که جدا از کاربردهای تخصصی خود، اغراق در بزرگ سازی فضای سالن پذیرایی را به نشان می دهد.

مزایای نورگیر سقفی چوبی

پوشش ساز نورگیرهای سقفی حدود ۳ برابر بیشتر از پنجره های معمولی، بدون ایجاد نور مصنوعی، روشنایی را به بخش های مختلف خانه هدایت می کند و فضای متفاوتی را به طراحی داخل ساختمان شما خواهد داد.

نورگیرهای سقفی برای زیر شیروانی محوطه ای زیبا و دیدنی را رقم زده تا به عنوان مکانی برای گذراندن اوقات فراغت از آن استفاده کنید.

این پوشش سازهای سقفی نور طبیعی مورد نیاز برای گیاهان خانگی را تأمین می کند.

وجود نورگیرهای سقفی در منازلی که سقف کوتاهی نسبت به استاندارد بین المللی، دارند، سبب بلندتر نشان دادن سقف و وسیع بودن فضا می شود و این مسئله تراز انرژی و حس و حال خوب منزل را افزایش می دهد.

از منظر روانشناسی، به کارگیری سقف نورگیر و نورگیرهای پنجره، نقش مهمی در شخصیت سازی افراد و سلامت جسمی و روانی آن ها دارد. چرا که در مطالعات و انواع پژوهش ها این مسئله ذکر شده که زندگی در فضایی با نور کم، سقف تاریک و بدون تهویه هوا، هر انسانی را مستعد ابتلا به بیماری می کند.

نورگیر سقفی چوبی

جمع بندی

اجرای نورگیرهای سقفی همواره به منظور تهویه و انتقال نور صورت نمی گیرد. به عنوان مثال توسط نورگیرهای سقفی، بازی با نور و سایه صورت گرفته و شما قادر به دیدن طرح و نقوشی زیبا و متغیر بر روی دیوار خواهید بود. همچنین بسیاری از مردم برای جلوه بخشیدن به عناصر و تندیس های دکوری، نورگیرهای سقفی را تعبیه می کنند.

نصب نورگیرهای سقفی، در موارد مختلف توسط افراد متخصص صورت می پذیرد، جهت افزایش استحکام سازه و پیشگیری از بروز هرگونه خطر هنگام سقوط اجسام، شبکه فلزی بر روی نورگیر قرار داده می شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام