نورگیر جک دار چیست و چه ویژگی هایی دارد

نورگیر جک دار چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

به دلیل عدم دسترسی آسان به سقف نورگیرها برای باز و بسته نمودن آن ها از تجهیزات مختلفی برای این کار استفاده می شود. اما امروزه بیشتر این نورگیرها به جک مجهز شده اند. نورگیر جک دار نوعی نورگیر با طراحی ویژه است که به سادگی توسط دسته جک قابل باز و بسته شدن هستند.

نورگیرهای بازشونده

معمولا نورگیرها را برای سازه هایی که از نور طبیعی در طی روز بهره کمی دارند و از تهویه هوای مناسبی نیز برخوردار نیستند در نظر می گیرند. اما برای این که نورگیرها فضایی برای کاهش ایمنی سازه نشود آن را مسقف می کنند. استفاده از انواع نورگیرهای حبابی و یا نورگیر سقفی از راهکارهای ممانعت از کاهش ایمنی سازه ها است. اما بسته بودن کامل سقف مانع از تبادل هوا و گردش هوا در این قسمت از سازه ها می شود. به همین دلیل بیشتر نورگیرها به قسمت های بازشونده تجهیز می شوند. قرارگیری این نورگیرها بر روی سقف ساختمان مانع از دسترسی ساده و راحت ساکنان به قسمت باز شو این نورگیرها برای استفاده از هوای بیرون می شود. برای همین تولیدکنندگان این قسمت ها را به قطعه ای به نام جک مجهز می نمایند. این قطعه کمک زیادی به بازشوندگی نورگیر بدون نیاز به تجهیزات دیگر نظیر نردبان می نماید.

نورگیر جک دار

جک در نورگیرها یک قطعه بسیار کاربردی است. این قطعه نورگیرها را به فضای با قابلیت باز شوندگی برای تردد و تبادل هوا تبدیل می نمایند. علاوه بر آن بازشو بودن نورگیرها باعث می شود تا ساکنان به راحتی بتوانند در زمان نیاز آن را شستشو و نظافت نمایند و در صورت بروز خطر با بستن نورگیر از ورود افراد یا باد و باران به داخل سازه ممانعت به عمل آورند. نورگیر جک دار طوری طراحی شده است که قابلیت باز شدن با زاویه های مختلف را برای امور گوناگون به خوبی دارد. به عنوان مثال؛ برای تبادل هوا می توان آن را تا زاویه مشخصی باز نمود اما برای عبور و تردد افراد زاویه بازشوندگی جک بیشتر شده و نورگیر کاملا باز می شود. از نورگیر جک دار برای سقف حیاط خلوت و یا سقف پاسیو نیز می توان استفاده نمود.

 

همچنین بخوانید: تعمیر نورگیر سقفی همراه با ذکر نکات مهم در این باره

نورگیر جک دار 1

انواع نورگیر جک دار

نورگیرهای جک دار به انواع مختلفی طراحی می شوند. یکی از شکیل ترین نوع آن که امروزه بر روی بسیاری از سازه ها نصب می شود نورگیر جک دار حبابی است. این نورگیر با دارا بودن حباب هایی از متریال پلی کربنات یا اکریلیک به خوبی نور طبیعی را در طی روز از خود عبور می دهد. عایق بودن این نورگیرها به صدا و رطوبت آن را به یک گزینه بسیار مناسب برای نصب بر روی حیاط خلوت و یا پاسیو تبدیل نموده است. در صورتی که عایق بندی نورگیر حبابی جک دار به خوبی صورت گیرد هیچ گونه رطوبتی از فضای اطراف آن وارد سازه نمی شود و زیبایی سازه ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

همچنین بخوانید!  ورقه های پلی کربنات چند جداره در ساخت نورگیر سقفی

نحوه عملکرد جک در نورگیرها

در نورگیر جک دار یک جک پیچشی به قسمت بالایی نورگیر متصل می شود. این جک تنها توسط دسته بلند خود قابلیت باز شوندگی داشته و برای این که بتوان زاویه باز شدن نورگیر را به خوبی تنظیم نمود باید از دسته مخصوص آن استفاده نمود. نحوه طراحی دسته به گونه ای است که در محل خود در جک قرار گرفته و با چرخش دسته این جک پیچی باعث باز شدن نورگیر به مقدار مشخص می شود. برای بستن نورگیر جک دار نیز باز دسته در خلاف جهت چرخانده می شود. تنظیم زاویه باز شدن نورگیر توسط دسته جک کاری راحت و ساده بوده و قابل انجام توسط کلیه ساکنان سازه است.

 

همچنین بخوانید: کاربرد ورق پلی اتیلن در پوشش سقف گلخانه ها

نورگیر جک دار 2

مزیت استفاده از جک در نورگیرها

علاوه بر استفاده از نورگیرها در سازه های مسکونی از آن ها می توان در استخرها، پارکینگ ها و یا موارد مشابه دیگر استفاده نمود. تهویه هوا در این محیط ها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای همین نصب نورگیرهای بازشو در این گونه فضاها باعث تبادل بهتر هوا می شود. اما نوع جک دار این نورگیرها از ویژگی های بالاتری برخوردار بوده و نصب آن باعث می شود تا در مواقع لزوم بتوان نورگیر را باز و یا به سرعت بست. باز شدن با زاویه های مختلف نیز از دیگر مزایایی است که نورگیر جک دار دارای آن است. این جک ها با متریال با کیفیت و قیمت بسیار مناسب توسط تولیدکنندگان بر روی نورگیرها نصب و قابل استفاده تا سالیان متمادی است. جک نورگیر همچنین در صورت بروز مشکل به راحتی قابل تعویض بوده و در بازار و دسترس مصرف کنندگان است.

همچنین بخوانید!  نورگیر سقفی چوبی

نحوه محاسبه نورگیر جک دار

اول اینکه رعایت ابعاد و مساحت نورگیرها و حیاط خلوت ها برای نورگیری فضاهای مسکونی یا اداری طبق قوانین شهرداری الزامیست . برای محاسبه مساحت نورگیر جک دار در حیاط خلوت و پاسیو باید به ابعاد متریال استفاده شده در نورگیر جک دار اشاره کرد.

برای سفارش طراحی نورگیر در انواع مختلف با بالاترین کیفیت متریال و مناسب ترین قیمت می توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما مشاوره بگیرید.

سوالات متداول نورگیر جک دار چیست و چه ویژگی هایی دارد

معمولا نورگیرها را برای سازه هایی که از نور طبیعی در طی روز بهره کمی دارند به همین دلیل بیشتر نورگیرها به قسمت های بازشونده تجهیز می شوند. قرارگیری این نورگیرها بر روی سقف ساختمان مانع از دسترسی ساده و راحت ساکنان به قسمت باز شو این نورگیرها برای استفاده از هوای بیرون می شود. برای همین تولیدکنندگان این قسمت ها را به قطعه ای به نام جک مجهز می نمایند.
نورگیرهای جک دار به انواع مختلفی طراحی می شوند. یکی از شکیل ترین نوع آن که امروزه بر روی بسیاری از سازه ها نصب می شود نورگیر جک دار حبابی است. که نسبت به نوع سفارش مشتری به صورت تکی دو تکه شیرونیدار طراحی واجرا میشود.
در نورگیر جک دار یک جک پیچشی به قسمت بالایی نورگیر متصل می شود. این جک تنها توسط دسته بلند خود قابلیت باز شوندگی داشته و برای این که بتوان زاویه باز شدن نورگیر را به خوبی تنظیم نمود باید از دسته مخصوص آن استفاده نمود. نحوه طراحی دسته به گونه ای است که در محل خود در جک قرار گرفته و با چرخش دسته این جک پیچی باعث باز شدن نورگیر به مقدار مشخص می شود.
اجرای نورگیر بازشو باعث می شود تهویه هوا درمحیط مورد نظر به صورت کامل صورت گیرد ، برای همین نصب نورگیرهای بازشو در این گونه فضاها باعث تبادل بهتر هوا می شود.
اول اینکه رعایت ابعاد و مساحت نورگیرها و حیاط خلوت ها برای نورگیری فضاهای مسکونی یا اداری طبق قوانین شهرداری الزامیست . برای محاسبه مساحت نورگیر جک دار در حیاط خلوت و پاسیو باید به ابعاد متریال استفاده شده در نورگیر جک دار اشاره کرد.
0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام