متریال های جدید برای پوشش سقف

متریال های جدید برای پوشش سقف

بسیاری از ساختمان ها و مراکز تجاری و مسکونی، برای ایجاد یک عایق مقاوم در پشت بام، نیاز به متریال پوششی دارند. امروزه متریال های بسیار متعددی برای پوشش سقف روانه بازار شده اند که متناسب با کاربری و نوع مصالح به کار رفته در ساخت بنا، مورد انتخاب و استفاده قرار می گيرند. شناخت این متریال ها و همچنین مزایا و معایب آن ها، اصلی ترین موارد قبل از انتخاب و تهیه این محصولات می‌ باشد.

پوشش سقف چیست؟

پوشش سقف، عاملی ثانویه برای قرار گرفتن در قسمت داخلی و بیرونی سقف بناها می‌ باشد. این عامل می‌ تواند دارای مزیت های مختلفی از جمله عایق صدا، عایق رطوبت، عایق حرارت و… باشد. مقاومت و تراکم ساخت متریال های مورد استفاده برای پوشش سقف، متناسب با نوع کاربری بنا و همچنین داخلی و خارجی بودن محل نصب، حائز اهمیت هستند.

انواع پوشش سقف

پوشش سقف در دو نوع داخلی و خارجی وجود دارد.

پوشش سقف داخلی

به عنوان موردی تزئینی برای زیباسازی فضای داخلی بنا مورد استفاده قرار می گیرد. متریال هایی نظیر گچ، ام دی اف و… برای پوشش سقف داخلی مورد استفاده قرار می گيرند. این متریال ها با بهره گیری از فناوری های مدرن، در اشکال و طرح های گوناگون عرضه می‌ شوند.

پوشش سقف خارجی

روی قسمت بیرونی سقف بناها، مورد اعمال قرار می گیرد. این امر سبب می‌ شود تا سقف بنای مربوطه با کاربری متفاوت، در برابر عوامل محیطی و جوی، مقاومت بالایی داشته باشد و همچنین به زیبایی بنای موردنظر بیافزاید. دلیل استفاده از پوشش سقف خارجی در بیشتر مواقع، افزایش طول عمر بنای موردنظر و ایجاد مقاوم سازی سقف در برابر رطوبت و حرارت در طول سال های طولانی می‌ باشد.

انواع پوشش سقف ساختمان

پوشش سقف ساختمان، با توجه به نوع کاربری محیط، متفاوت می‌ باشد. به عبارتی محیط استخری و یا گلخانه ای، برای نورگیری بیشتر، از پوشش سقف شیشه ای با عنوان نورگیر سقفی بهره می برند. اما محیط های ورزشی با توجه به متراژ وسیع، نیازمند یک پوشش مقاوم و در عین حال ضخیم می‌ باشند تا بدون استفاده از مصالح، متراژ وسیعی از سقف مکان را پوشش دهند.
سقف های فلزی و گالوانیزه، برای مکان های رطوبتی بسیار مناسب می‌ باشند. این سقف ها ضمن مقاوم بودن در برابر رطوبت، در انتقال حرارت، بسیار توانمند هستند. از این رو در انتخاب این نوع سقف، باید توجه ویژه ای به کاربرد آن ها صورت بگیرد.
سقف های بتنی، سیمانی و یا سفالی، از رایج ترین سقف های پوششی می‌ باشند که به عنوان پوشش سقف خارجی مورد استفاده قرار می گيرند. این سقف ها برای زیبایی و همچنین مقاومت مورد استفاده قرار می گيرند. مقاومت عالی این نوع از سقف های پوششی، امکان استفاده از آن را در موقعیت های جغرافیایی مختلف جهانی را به وجود آورده است.

همچنین بخوانید!  نورگیر سقف سوله و مزایای آن

متریال های مدرن برای پوشش سقف خارجی

با توجه به افزایش متریال های پوشش سقفی در جهان، انتخاب از میان آن ها با توجه به نوع کاربری و مقاصد درنظر گرفته شده، بسیار آسان و راحت گشته است.

پوشش سقف خارجی شفاف

متریال های شفاف جزو زیباترین و در عین حال کاربردی ترین متریال ها برای پوشش سقف خارجی می‌ باشند. این متریال ها نیازی به استفاده از مصالح برای سقف سازی ندارند، بلکه خود محصول می‌ تواند حکم یک سقف مناسب برای محیط های مسکونی، تجاری و… باشد.

سقف حیاط خلوت، سقف استخر و… بهتر است در نوع شیشه ای و نورگیر باشند. با بهره گیری از ورق پلی کربنات شفاف، می‌ تواند پوشش سقفی نورگیر و شفاف را برای محیط اعمال کرد. برای محیط های گلخانه ای، این نوع سقف ها دارای یووی نیز می‌ باشند. به طول کلی جلوگیری از اشعه ماورای بنفش خورشید برای عدم تاثیرگذاری روی رشد گیاهان گلخانه ای، در اولویت می‌ باشند که با بهره گیری از این نوع سقف، می‌ توان فعالیت گلخانه ها را در بهترین نوع خود به انجام رسانید.

متریال های جدید برای پوشش سقف

سقف های فولادی

سقف های فولادی که دارای پوشش سنگ لاستیکی می‌ باشند، جزو جدیدترین متریال های مورد استفاده برای این کار هستند. این متریال با داشتن مقاومت عالی در برابر باد، طوفان و رطوبت، بهترین سقف پوششی برای آلاچیق و… هستند. لازم به ذکر است که زیبایی آن، جزو عوامل اصلی برای انتخاب می‌ باشد.
سقف های پیش ساخته نیز که از متریال های گوناگون فلزی، بتنی و…دارا هستند، به علت نصب آسان و مقاومت بالا مورد توجه ساختمان سازان قرار گرفته اند.

همچنین بخوانید!  پوشش سقف نورگیر حبابی

سقف های شیروانی

سقف های شیروانی که عموما از ساندویچ پنل و انواع گالوانیزه ها به طراحی و تولید رسیده اند، در طرح های متفاوت برای نصب روی سقف بناها مورد استفاده قرار می گيرند. این متریال، عایق رطوبت می‌ باشد و طبق این مزیت، در بیشتر مناطق شمالی کشور و همچنین بناهای پیش ساخته، بهره گیری می‌ شوند.

پوشش سقفی بارانگیر که از متریال پلی کربنات بهره می گیرد، کاربرد منحصر به فردی را دارا می‌ باشد. این پوشش سقفی اغلب پیش ساخته می‌ باشد و در طرح های منحنی، مورب و یا ساده در رنگ ها و طرح های متفاوت عرضه می‌ شوند. از این متریال در نوع شفاف و رنگی، برای سقف مکان هایی که نیاز به بارانگیر دارند، استفاده می‌ شود.

قیمت انواع پوشش سقف ساختمان

در کنار توجه به مزایا و زیبایی سقف های پوششی، باید قیمت آن ها را نیز به عنوان ملاک اصلی خرید در نظر گرفت. متریال های فلزی، بتنی، پلی کربنات و… نیازمند هزینه ساخت متعددی می‌ باشند که تاثیر مستقیمی روی قیمت پوشش سقفی دارند. با توجه به این عامل، درک بسیار خوبی از قیمت متنوع این محصولات صورت می گیرد.
مصالح بتنی و سنگی، همواره از قیمت بسیار بالایی برخوردار می‌ باشند. اما متریال گالوانیزه و پلی کربنات که در ساخت و نصب پوشش سقفی استفاده شده اند، منجر به مناسب سازی قیمت این محصولات گشته اند. لازم به ذکر است که تفاوت در نرخ ارز خارجی و داخلی و افزایش تورم، سبب افزایش قیمت لحظه ای محصولات موردنظر شده و عدم تثبیت قیمت را سبب ساز گشته اند.
وسعت سقف و نوع کاربری مکان نیز در قیمت محصول و نصب آن تاثیرگذار می‌ باشد. کماکان سقف های بزرگ و وسیع بدون زیرساز، نیازمند هزینه بالایی برای نصب پوشش سقف می‌ باشند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام