مهم‌ترین نکات در طراحی پذیرایی

مهم‌ترین نکات در طراحی پذیرایی

اتاق پذیرایی نقطه‌ای در منازل مسکونی یا مکان‌های شغلی است که بیشتر از سایر مکان‌ها در معرض دید افراد مختلف قرار می‌گیرد. جنبه عمومی‌تر اتاق پذیرایی میزان حساسیت نسبت به طراحی و چیدمان دکوراسیون آن را بیشتر کرده است و سازمان دادن به آن همیشه با در نظر گرفتن اصول و مهم‌ترین نکات در طراحی پذیرایی انجام می‌شود.

اصول طراحی پذیرایی

در طراحی و چیدمان این قسمت مهم در فضاهای داخلی، از در نظر گرفتن مناسب‌ترین وسیله‌ها و مبلمان گرفته تا افزایش میزان انرژی در آن از طریق نور طبیعی وارد شده از سمت پنجره‌ها یا انواع نورگیرها، تابعیت از اصول، بیشتر از سلیقه شخصی افراد اهمیت دارد یا در واقع پیروی از اصول است که خواست‌ها و نیازها و سلایق افراد را تحت یک سازمان‌دهی کاربردی درمی‌آورد و زیباترین اتاق‌های پذیرایی را می‌سازد. پیشنهاد کاربردی مجموعه خدماتی پوشش ساز در این زمینه آشنایی با اصول طراحی پذیرایی و منطبق کردن سلایق شخصی با این اصول است.

مهم‌ترین نکات در طراحی پذیرایی

چند مورد برای دکوراسیون پذیرایی

دکوراسیون داخلی فضاهای مختلفی مانند اتاق پذیرایی تنها درصورتی‌که میان سلیقه استفاده‌کنندگان از این فضاها و اصول طراحی یک خط رابط ظریف برقرار کند، منجر به بهترین نتیجه‌ها می‌شود. این اصول شامل موارد کلی‌ای می‌شود که هر کدام به‌طور جداگانه مباحث مفصلی را ایجاد می‌کنند، اما آشنایی مختصر با آن‌ها می‌تواند افراد را درزمینهٔ دکوراسیون و طراحی پذیرایی به‌خوبی راهنمایی کند.

۱. توجه به کاربرد اتاق پذیرایی و طراحی آن

اتاق پذیرایی همان‌طور که از نامش مشخص می‌شود، مخصوص دیدارها و پذیرایی از افراد خارج از محدوده ساکنین منازل یا مکان‌های شغلی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین دکوراسیون آن هم بیشتر از این‌که برای افراد ساکن یا مستقر کارایی داشته باشد، باید به‌منظور جلب‌توجه مخاطبان طراحی شود. این اصل بخش بزرگ وظایف و اهداف افراد را درزمینهٔ طراحی این محیط تعریف می‌کند و نقش سلیقه شخصی را در آن کمی کم‌رنگ‌تر از طراحی سایر قسمت‌های داخلی جلوه می‌دهد.

۲. لزوم حفظ قواعد تعریف‌شده

بیشتر قواعد تعریف‌شده برای محیط پذیرایی به موضوع برقراری شرایط و امکانات مطلوب برای مهمانان اشاره دارد. این قواعد در واقع به ما به‌عنوان طراح اتاق پذیرایی گوشزد می‌کند که یکی از مهم‌ترین اصولی که باید رعایت کنیم، برهم نزدن قواعد مشخصی مانند تعریف فضای نشیمن، تعریف مناطق ویژه نگه‌داری تجهیزات پذیرایی، تعریف وسایل و تجهیزات سرگرمی‌ساز، ایجاد فضای گرم و دل‌نشین و دیگر موارد ازاین‌دست است.

همچنین بخوانید!  برسی سایه روشن سایه بان+انواع آن

۳. استفاده از عمومی‌ترین امکانات

منظور از امکانات عمومی، امکانات و انتخاب‌هایی هستند که نزد بیشتر مردم شناخته شده واست. مثلاً استفاده از بوفه در اتاق پذیرایی یک امکان و انتخاب عمومی و تعریف‌شده نزد بیشتر آدم‌ها است، و طراح پذیرایی مجاز نیست این امکان را با امکانی دیگر مانند تختخواب به‌منظور ایجاد فضای راحت‌تر برای مهمانان یا هر نوع هدف خاص، طبق سلیقه یا در دسترس دیگری جایگزین کند و از این طریق باعث معذب شدن یا برانگیختن احساس‌های ناخوشایندی مانند ناراحتی، تمسخر و این دست شود.

۴. استفاده از بهترین وسایل و انتخاب‌ها

اتاق پذیرایی به‌نوعی ویترین منزل یا سایر محیط‌های داخلی به شمار می‌آید و تلاش برای هرچه زیباتر و موردتوجه‌تر ساختن آن بسیار منطقی است. در طول سالیان مختلف و در فرهنگ‌های متفاوت هم قرار دادن بهترین وسیله‌های موجود در خانه در اتاق پذیرایی به‌خوبی نشان می‌دهد که این اصل مهم در طراحی پذیرایی ریشه‌ای تاریخی و فرهنگی دارد؛ در نتیجه درخور توجه است. البته اصل استفاده از بهترین‌ها نباید تنها به استفاده از وسایل محدود بماند، بلکه باید به انتخاب‌ها هم تسری پیدا کند. برای مثال رفع نقص عدم وجود نور طبیعی در پذیرایی از طریق ساخت نورگیر، نهایت توجه و علاقه طراحان و استفاده‌کنندگان به این ویترین را نشان می‌دهد.

مرور مهم‌ترین نکات در طراحی پذیرایی

  • رعایت اصول و قواعد خاص تنها یک سبک طراحی و حفظ انسجام آن یک سبک در تمامی اجزا اتاق پذیرایی؛ مانند سبک طراحی کلاسیک، سبک طراحی مدرن، سبک طراحی بوهمی و…
  • استفاده بیشتر از رنگ‌های خنثی با این استدلال که این رنگ‌ها (سفید، خاکستری، کرم و…) بیشتر از رنگ‌ها تأثیرگذاری مانند قرمز و بنفش و… به‌عنوان انتخاب‌های عمومی‌تر شناخته شده‌اند.
  • پرهیز از شلوغ‌کاری و استفاده بی‌رویه از وسایل و تجهیزات؛ به این دلیل که فضای پذیرایی را محدود کرده و کاربری آن را برای مهمانی‌های شلوغ دچار مشکل می‌کند.
  • اهمیت به نقطه کانونی در طراحی به‌عنوان مرکز تجمع و هدایت انرژی. این نقطه می‌تواند به‌راحتی توسط چیدمان اصولی و البته کاربردی مبلمان یا سایر امکانات اتاق پذیرایی مانند بوفه و ویترین، پنجره، نورگیر و… ایجاد شود.
  • فراموش نکردن اجزای مهمی مانند بوفه و ویترین.
  • بیشتر پرداختن به کیفیت و کم‌تر پرداختن به جزئیات.

جدیدترین طراحی پذیرایی

در جدیدترین طراحی‌های اتاق پذیرایی توجه به نورپردازی سقفی به جای نورپردازی دیواری اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. البته این ایده سال‌هاست که اجرا می‌شود، اما با مشخص شدن تأثیر فوق‌العاده آن برای هرچه تمرکز دادن به نقطه کانونی دکوراسیون و لطیف کردن فضا و کاستن از فشار محیط، بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. این نوع نورپردازی در طراحی پذیرایی امکان استفاده از نور طبیعی را به جای نور مصنوعی فراهم می‌کند و از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم یک اقدام متناسب با نیازهای روز و مدرن تلقی می‌شود. اضافه کردن این ویژگی به اتاق پذیرایی ساختمان‌های قدیمی هم ممکن است چون خدمات آن توسط مراکز خدماتی و صنعتی معتبر مانند پوشش ساز در انواع مختلف نورگیر سقفی، نورگیر حبابی، نورگیر دوجداره و… با استفاده از کاربردی‌ترین مواد و امکانات انجام می‌شود.

همچنین بخوانید!  جزئیات نورگیر

مهم‌ترین نکات در طراحی پذیرایی

مهم‌ترین نکات در طراحی پذیرایی

انواع پلان‌های طراحی پذیرایی
متاسفانه طراحی پلان اتاق پذیرایی بیشتر از این‌که با توجه به کاربرد و الزامات این محیط انجام شود، با توجه به شرایط و وابسته به عواملی مانند متراژ، محدودیت‌های فضا و در اولویت چندم قرار دادن این محیط انجام می‌شود. برای مثال این مشخص است که بهترین نوع پلان اتاق پذیرایی، پلان مربع است، اما در کم‌تر اتاق پذیرایی شاهد اجرایی شدن این پلان هستیم. راه‌کار طراحان دکوراسیون داخلی برای پشت سر گذاشتن این نقص ساختاری و عقب نگاه نداشتن ظرفیت‌های طراحی پذیرایی از طراحی سایر محیط‌های داخلی، تعریف و مشخص کردن اصول انواع پلان‌های مخصوص پذیرایی است.

مهم‌ترین نکات در طراحی پذیرایی

پلان طراحی پذیرایی مربع

این نوع طراحی در صورت فراهم بودن شرایط بهترین نوع چیدمان وسایل و دکوراسیون پذیرایی را ممکن می‌سازد. اصول کلی این پلان بر روی چیدمان متقارن و متناسب دکوراسیون متمرکز است و از اصل تقارن در طراحی برای ایجاد حالت‌های باوقار، سنگین و خدشه‌ناپذیر به‌خوبی استفاده می‌کند.

پلان طراحی پذیرایی مستطیل

به دلیل محدودیت متراژ خانه‌ها، امروزه بیشتر اتاق‌های پذیرایی چنین فرمی دارند. در اتاق‌های مستطیل شکل پرسپکتیو یا عمق میدان تأثیر زیادی دارد و تمرکز اصلی پلان طراحی در این شرایط باید بر روی چیدمان پله‌ای یا مرحله‌ای باشد.

پلان طراحی پذیرایی ال شکل

این مدل محیط پذیرایی بیشتر در آپارتمان‌های کوچک متداول است که قسمت اتاق نشیمن و اتاق پذیرایی با هم در ارتباط هستند، در نتیجه هماهنگی وسایل و سبک دکوراسیون و طراحی این دو قسمت باید لحاظ شود تا در بیننده احساس پیوستگی ایجاد کرده و فضای پذیرایی را هم وسیع‌تر نشان دهد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام