تاریخچه استفاده از نورگیرها در معماری

تاریخچه استفاده از نورگیرها در معماری

در طول تاریخ بشر، نور یکی از مهم‌ترین ابزار معماری به شمار می‌رود. به طوری که شواهد نشان می‌دهند که نورگیرها از زمان روم و مصر باستان موجود بوده و تاثیرگذاری خوبی در معماری ایران قدیم داشته است. نورگیرها در سقف ساختمان‌های بزرگ برای زیبایی و تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گرفت و عموما روی تمام یا قسمتی از سقف نورگیر نصب می‌کردند.

البته تنظیم زاویه نورگیرهای شیشه‌ای و استفاده از نور طبیعی خورشید، نیاز به علم بالایی نسبت به آن زمان داشت؛ اما حالا با پیشرفت علم تمام بشریت، دیگر نیازی به علم و دردسر زیادی نبوده و افراد می‌توانند به سادگی نسبت به نصب نورگیر سقفی یا نورگیر حبابی اقدام کنند.

همچنین بخوانید: آب بندی شیشه نورگیر

تاریخچه استفاده از نورگیرها در معماری

همچنین بخوانید: انواع سقف پاسیو ارزان و قیمت آن ها

جایگاه نور در معماری مدرن

انتخاب زاویه‌ای که در معرض نور طبیعی باشد اولین قدم در ساخت یک سازه ارزشمند از لحاظ معماری است. چرا که هیچ نوری نمی‌تواند به اندازه نور طبیعی زیبا بوده و به زندگی انرژی و زیبایی ببخشد. همچنین وجود نور طبیعی باعث افزایش سلامتی و از بین رفتن میکروب‌های مختلف محیط شده و می‌تواند در روحیه افراد حاضر در مکان تاثیر به سزایی داشته باشد.

در ایران باستان و صدها سال قبل، در ساخت سازه و ساختمان‌ها، استفاده از شیشه‌های رنگی و با شکل و شمایل مختلف بسیار رایج بوده است. چرا که باعث نورپردازی بسیار زیبا با رنگ‌های متفاوت شده و برای معماری ایران بسیار ارزشمند تلقی می‌شد. در سال‌های متمادی، با پیشرفت علم و صنایع ایران، نورگیرهایی با تکنولوژی بسیار پیشرفته‌تر در معماری مدرن جای باز کردند.

همچنین بخوانید!  عوامل موثر بر قیمت نورگیر حبابی فایبرگلاس

همچنین بخوانید: سقف نورگیر شیشه‌ ای ۸ ضلعی

تاریخچه استفاده از نورگیرها در معماری

همچنین بخوانید: سقف ریلی استخر

مزایای استفاده از نورگیر در معماری

  • • کاهش هزینه‌ها

بزرگ‌ترین مزیت نورگیرها، صرفه‌جویی و کاهش هزینه برق محیط به شمار می‌رود. چرا که نورگیرها عمده نیازهای محیط را با نور طبیعی خورشید رفع می‌کنند و مواقع صبح و ظهر، دیگر نیاز به روشن کردن چراغ یا سیستم گرمایشی نیست. طبق آمار نصب نورگیر می‌تواند هزینه‌ها را در محیط بیش از 10% کاهش دهد.

  • • افزایش زیبایی و ارزش معماری محیط

به دلیل استفاده و تاریخ چند صد ساله خود، می‌تواند به فضای محیط ارزش و زیبایی خاصی ببخشد. نورگیرها با گرفتن نور طبیعی خورشید و با انعکاس آن به صورت تقویت شده به داخل محیط، باعث درخشندگی و براقیت فضا شده و به زیبایی آن می‌افزاید. همچنین می‌توان با انتخاب نوع خاصی از نورگیرهای شیشه‌ای، بازتاب نور خورشید را با رنگ‌های دیگر به داخل افکند.

  • • افزایش نور محیط

نورگیرها از چندین لایه با قدرت انعکاس بالا ساخته می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود با تابیدن نور خورشید به آن، و انعکاس چندباره نور، بازتاب آن به شکل تقویت شده و با شدت بیشتر به داخل محیط بیفتد. البته لازم به ذکر است این نور به صورت مستقیم تابیده نشده و عاری از هرگونه آزار و ضرر می‌باشد؛ چرا که وظیفه اصلی نورگیرها پخش نور و جلوگیری از تابش مستقیم آن است.

ویژگی مهم نورگیرها

  • • استحکام بالا

یکی از ویژگی‌های مهمی که یک نورگیر باید داشت باشد، مقاومت و استحکام بالاست. چرا که این نورگیرها که در مکان‌های مختلف ،مانند سقف، نصب می‌شوند می‌تواند بسیار خطر آفرین بوده و سلامتی افراد را به خطر بی‌اندازد. خصوصا در نورگیر سقفی که برای شست و شوی آن، افراد باید روی آن قدم بگذارند. اگر مقاومت بالا و اسکلت آهنی نداشته باشد، می‌تواند آسیب بزرگی به فرد بزند.

  • • عایق بودن
همچنین بخوانید!  تفاوت شیشه و اکریلیک

ضمن مزایای نورگیرها، یکی دیگر از کارایی‌هایی که باید داشته باشند عایق بودن‌شان است. برخی از نورگیرها به منظور تهیه هوا نصب می‌شوند، اما غیر از آن‌ها باقی نورگیرها برای صرفه‌جویی در انرژی و نگه‌داری دمای داخل محیط، باید عایق باشند. پس از نصب، برای اطمینان حاصل کردن از آن، یک درزگیری کوچک می‌تواند موثر واقع شود.

  • • شفافی

مانند تمام شیشه‌های دیگر، نورگیرها نیز باید شفافیت کافی را داشته باشند. در غیر این صورت می‌تواند ضمن کاهش نور بازتاب شده به داخل، از زیبایی آن نیز بکاهد. لازم است نورگیرها چند ماه در میان شسته شوند. البته نورگیرهای خود تمیز شونده نیاز بسیار کمتری به شست‌و شو دارند و نظافت 6 ماه یک بار برای حفظ شفافیت آن کافی تلقی می‌شود.

نصب نورگیر مناسب چه مکان‌ها و فضاهایی است؟

مکان‌هایی که به دلیل موقعیت جغرافیایی یا به دلایل دیگر، از نور طبیعی خورشید بهره‌ای ندارند. با نصف نورگیر به این مکان، ضمن ایجاد جلوه‌های زیبا و فضایی ارزشمند از لحاظ معماری، مشکل کم نوری آن حل می‌شود و افراد حاضر بهره کافی را از نور خورشید می‌‌برند.

همچنین یکی از ویژگی‌هایی که محل و مکان مورد نظر برای نصب نورگیر سقفی داشته باشد، عدم وجود هرگونه ستون در آن جا است. معماران و افراد متخصص در این حوزه، با مشاهده سالن و مکانی با مشخصات فوق، در اولین پیشنهاد خود پیشنهاد نصب نورگیر حبابی یا نوگیر سقفی را ارائه می‌کنند.

جهت مشاوره واجرا انواع نورگی از صفحه تماس باما با متخصصین ما در حوزه انواع نورگیر مخصوص سقف پاسیو  و سقف حیاط خلوت از نوع نورگیرهای حبابی و سقفی در ارتباط باشید.

 

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام