نکاتی برای افزایش نور به فضای داخلی منزل یا محل کار

نکاتی برای افزایش نور به فضای داخلی منزل یا محل کار

برای داشتن یک فضای ایده آل اجرای نورپردازی مناسب در فضای داخلی منزل و محل کار شرط کار است. اگر محل کار از کیفیت نورپردازی مناسبی بهره مند نباشد بی شک نیروی کار از روحیه خسته و کسلی برخوردار خواهند بود.

برای داشتن یک طیف نور مناسب در فضای داخلی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟ و برای افزایش روشنایی فضا باید چه راه کار هایی را اجرا نماییم؟ برای کسب شناخت از روشنایی فضای داخلی و محیط کار بهتر است تمام مطالب مقاله را دنبال ‌کنید. به یقین نکاتی یاد خواهید گرفت که در اجرای اصول پیاده سازی روشنایی محیط به گنجینه اطلاعات شما خواهد افزود.

نقش نور در طراحی داخلی

هر آنچه شما می توانید در اطراف خود مشاهده کنید به دلیل وجود پرتو های نور است. اگر همه جا تاریک باشد و چیزی قابل مشاهده نباشد هیچ چیز هویت دیداری پیدا نمی کند. در نتیجه اجرای یک نورپردازی ایده آل اهمیت بسیاری دارد. یک طراح بهتر از هر کسی می داند تنها وجود روشنایی است که او را در طراحی فضا یاری خواهد رساند. در واقع کنترل کیفی روشنایی برای طراحی فضای داخلی مسئله بسیار با اهمیتی است.

همچنین بخوانید: استفاده از پنجره های بلند برای نوردهی بهتر به داخل

نکاتی برای افزایش نور به فضای داخلی منزل یا محل کار

شما به کمک نورپردازی می توانید اهداف و پیامد هایی را به مشاهده کننده دکوراسیون داخلی برسانید. برخی از پرتو ها احساس امنیت، روانی آرام و ذهنی بی دغدغه را القا می کنند. هر چند گاهی پرتو ها می توانند حس ناراحتی، دلهره و اضطراب را نیز به نظاره کننده برسانند. پرتو های روشنایی می توانند همانند یک راه نجات یا روشن کننده یک مسیر عمل می کنند این طیف روشنایی در فضای داخلی بسیار زیبا و هوشمندانه طراحی می شود. در واقع اجرای یک ریتم خلاقانه در فضای داخلی سبب جذابیت وسایل و اجرای دکوری زیبا می شود.

با تغییر در نورپردازی می توانید ماهیت محیط و فضای داخلی را تغییر داد. می توان برداشت و تصور نظاره گر را از فضا، تحت شعاع قرارداد. از این پرتوها برای دادن صفت به محیط استفاده کرد. در تاریکی مطلق روشنایی اهمیت پیدا می کند. با وجود این پرتو ها رنگ ها نیز ارزش پیدا می کنند و در هر کدام می توانند مطلبی را به نظاره کننده القا کنند. شما می توانید با بازی کردن با نورپردازی به یک رنگ در محیط شخصیت های متفاوتی بدهید.

همچنین بخوانید!  پوشش نورگیر پاساژ و مراکز تجاری

یک طراح هرگز بدون در نظر گرفتن شدت روشنایی اجرا شده در فضای داخلی رنگی را انتخاب نمی کند.‌ زاویه تابش، میزان نورپردازی، شدت و طیف روشنایی، نورگیر و غیره عواملی هستند که طراح را یاری خواهند رساند که کدام رنگ را برگزیند.

نور مناسب محل کار

پیاده کردن یک طیف نوری مناسب و ایده آل در محیط کار می تواند سبب پیامد هایی شود از جمله:

  • · انگیزه پرسنل را ترغیب کند.
  • · سبب افزایش تمرکز آنها بر فعالیت های خود می شود.
  • · نتیجه کار مطلوب تر از آنچه می شود که انتظار خواهید داشت.
  • · در سلامت چشم و بینایی نیروی کار خود نقش داشته اید.

در انتخاب میزان روشنایی مناسب نه تنها وجود تکنولوژی می تواند تاثیر گذار باشد. نحوه هماهنگی در بین روشنایی ایجاد شده نیز قابل توجه است. برای داشتن یک نورپردازی ایده ال وجود فاکتور های زیر می تواند بسیار تاثیر گذار باشند:

 

  • · تنها روشنایی مصنوعی در یک محیط کافی نیست بلکه باید ترکیبی از روشنایی طبیعی و مصنوعی در یک محیط کار اجرا گردد. وجود نورگیر سقف نورگیر حبابی می توانند طراح ها را در جذب روشنایی طبیعی یاری رسانند‌.

 

  • · بکار بردن روشنایی های مصنوعی چون LED می توانند در جبران کمبود روشنایی محیط نقش بسزایی داشته باشند. یک طراح محیط کار قبل از اجرای روشنایی، محل قرار گرفتن چراغ ها برایش مهم است. چرا که یک کارمند هرگز نباید یک چراغ نورانی در بالای سر خود داشته باشد. وجود چراغ هایی در مکان های نامناسب می توانند در آزاد و خستگی چشم یک کارمند موثر باشند.

 

  • · یک طراح سعی می کند در محیط کار میزان وجود روشنایی را با پنجره های محیط کار هماهنگ کند. در واقع باید توازنی در اجرای چراغ و روشنایی پنجره وجود داشته باشد که این امر در صرفه جویی انرژی نیز نقش موثری ایفا می کند.

همچنین بخوانید: نورگیر سقفی دفتر کار

نکاتی برای افزایش نور به فضای داخلی منزل یا محل کار

اصول نورپردازی داخلی خانه محل کار

وجود نور و اجرای نورپردازی داخلی خانه و محل کار از اهمیت بسیاری برخوردار است. با اجرای یک نورپردازی اصولی می توانید در احساس اشخاص حاضر در فضای نورپردازی شده تاثیر گذار باشید. گاهی تنها با اجرای یک اصل مهم در پوشش ساز نور، می توانید تغییری بی نظیری را در محیط خانه یا محیط کار ایجاد کنید.

همچنین بخوانید!  پوشش سقف حیات خلوت نور گیر حبابی

اجرای روشنایی مناسب بسته به محیط خانه و محیط کار بر طبق اصول خاص خود طراحی و اجرا می شود. قبل از اجرا روشنایی فضای مد نظر باید کارایی آن بخش از منزل یا محیط کار را مشخص کنید. سپس اقدام به اجرای میزان روشنایی آن باشید. شما با توجه به محیط می توانید از انواع روشنایی و طیف های موجودی چون لوستر، نور مخفی، نورپردازی های ملایم یا پایین تاب را اجرا کنید.

بهترین  رنگ نور مناسب برای خانه

این اعتقاد وجود دارد که هر رنگ نور برای یک نوع محیط مناسب است. و بر حسب علاقه ما ایرانیها به رنگ سفید معمولا رنگ اصلی خانه به سفید استخوانی می باشد و در کنار آن در طراحی دکوراسیون خانه از نور های رنگی مانند: سبز، قرمز، بنفش و … نیز استفاده میشود.

استفاده از نور گیر و نورگیر سقفی برای افزایش نور

هر چند اجرای نورگیر و نورگیر سقفی خود یک چالش است. اما مزیت های ناشی از اجرای آن ارزش اجرای این طرح را به همراه خواهد داشت. اجرا این نورگیر ها می توانند در اجرای نورپردازی منازل تاثیر زیادی داشته باشند و میزان نور زیادی را به کمک آنها تامین کرد. از مزیت های این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • · به کمک اجرای این طرح می توان در مصرف نور صرفه جویی کرد که در ساختمان های تجاری با نرخ روشنایی بالا گزینه ایی بسیار ایده آل است.

 

  • · ثابت شده است باکتری و عفونت های زیادی وجود دارند که در تاریکی رشد می کنند. وجود یک نور طبیعی علاوه بر بهره مندی از روشنایی در سلامت و بهداشت محیط بسیار تاثیر گذار است.

 

  • · وجود پرتو های خورشید در افزایش میزان بازدهی و رفع خستگی کارمندان بسیار تاثیر گذار است. حتی وجود یک نور طبیعی در منزل حس و حال خانه را تغییر می دهد و روح تازه ای به منزل می بخشد.

همچنین بخوانید: استفاده از پنجره های بلند برای نوردهی بهتر به داخل

نکاتی برای افزایش نور به فضای داخلی منزل یا محل کار

5/5 (1 Review)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام