تفاوت شیشه و اکریلیک

تفاوت شیشه و اکریلیک

اکریلیک یک ماده یکپارچه ساخته شده از یک ماده آلی است، از این رو نام دوم آن “شیشه آلی” است. شیشه اکریلیک اغلب به عنوان جایگزینی برای شیشه های معدنی چند لایه انتخاب می شود. هر دو مواد شفاف هستند که با موفقیت در تبلیغات، ساخت و ساز و طراحی استفاده می شوند.

اکریلیک مقاومت ضربه ای بالاتری نسبت به شیشه دارد در حالی که شیشه سیلیکات ماده شکننده ای است که تحت بارهای ضربه ای به قطعات کوچک خرد می شود. شیشه اکریلیک یک پلیمر ترموپلاستیک با سبک وزن، استحکام بالا و هدایت حرارتی کم است.

ویژگی های اکریلیک

خواص نوری: اکریلیک تا 92 درصد نور مرئی را منتقل می کند و شیشه معدنی 80 تا 90 درصد را بسته به نوع شیشه و سازنده آن از خود عبور می دهد.

مقاومت در برابر خراش: سطح اکریلیک نرم تر است و راحت تر از شیشه های معدنی خراشیده می شود. توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب های ساینده یا شیمیایی، با دستورالعمل های تمیز کردن اکریلیک آشنا شوید.

تراشه ها و ترک ها: اکریلیک مقاومت ضربه ای بالاتری نسبت به شیشه دارد و هنگام قرار گرفتن در معرض بارهای زیاد نمی شکند.

علاوه بر این نصب لعاب های بزرگ و سنگین ریسک خاصی را برای شرکت نصب به همراه دارد. بارهای نقطه ای هنگام آویزان شدن می تواند باعث شکستن مواد شود. اکریلیک در برابر این نیروها تحمل بیشتری دارد و به جای شکستن خم می شود. استحکام و دوام بالای اکریلیک آن را به یک ماده ایده آل تبدیل می کند، حتی زمانی که جان انسان ها در خطر است. به همین دلیل است که از اکریلیک در پنجره های زیر آب در اعماق دریا استفاده می شود.

مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش: استفاده از اکریلیک در فضای باز مثل پوشش سقف پارکینگ، بارانگیر و یا نورگیر دوجداره بسیار پر کاربرد است و حتی مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش قوی نیز است و می تواند تا 30 سال در فضای باز استفاده شود.

وزن: شیشه اکریلیک چگالی کمتری دارد که می تواند بین 1150 تا 1190 کیلوگرم بر متر مکعب باشد. این کمتر از نصف چگالی شیشه است که از 2400 تا 2800 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. بنابراین حمل و نقل و مونتاژ مصالح ساختمانی اکریلیک آسان تر و ارزان تر است.

همچنین بخوانید!  روش‌های جذاب وکاربردی برای پوشاندن تراس و بالکن

رسانایی گرمایی: هدایت حرارتی اکریلیک کمتر از شیشه چند لایه است. به عبارت دیگر، عایق حرارتی اکریلیک بهتر از شیشه است. در عمل، این به معنای اتلاف حرارت کمتر در استخرهای شنا است به همین علت بهتر است برای پوشش سقف استخر خود از اکریلیک استفاده کنیم.

در هنگام سوختن گاز منتشر نمی کند: شیشه اکریلیک ماده ای است که به راحتی قابل اشتعال است. اما مزیت آن این است که در حین احتراق، برخلاف بسیاری از پلاستیک های قابل اشتعال دیگر، هیچ گاز سمی آزاد نمی شود. پلکسی گلاس در دمای 460 تا 635 درجه سانتیگراد مشتعل می شود.

یک ماده سازگار با محیط زیست : شیشه اکریلیک را می توان هم در خارج از منزل و هم در داخل خانه، از جمله در اتاق کودکان و موسسات پزشکی استفاده کرد: کاملاً ایمن است و مواد سمی منتشر نمی کند. مواد قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.

پردازش آسان: شیشه اکریلیک را می توان برش داد (لیزر یا روتر)، با مته سوراخ کرد، جلا داد، خم کرد. این واقعیت که پلکسی گلاس یک ماده ترموپلاستیک است به آن اجازه می دهد تا به هنگام گرم شدن شکل یابد و پس از سرد شدن آن را حفظ کند. این موضوع آن را به یک ماده ایده آل برای تولید سازه های سه بعدی تبدیل می کند که بیشترین کاربرد خود را در تجارت تبلیغاتی پیدا می کنند.

خواص دی الکتریک خوب: ساختار مولکولی PMMA به گونه ای است که اجازه نمی دهد ذرات باردار الکتریکی به فیبرهای آن نفوذ کنند. بنابراین اکریلیک رسانایی الکتریکی پایینی دارد و می توان از آن در تولید تعداد بسیار زیادی از محصولات استفاده کرد.

کاربرد شیشه اکریلیک

شیشه اکریلیک
شیشه اکریلیک به طور گسترده ای به عنوان جایگزینی با دوام و سبک برای شیشه در کاربردهای ساختمانی، صنعتی و تبلیغاتی استفاده می شود. سطح شیشه معمولی نور را بهتر منعکس می کند که می تواند انعکاس ناخواسته یا خیره کننده ایجاد کند.

نمایش مواد غذایی
لعاب قایق
تابلوهای ابزار
آکواریوم ها
علائم تبلیغاتی
تولید لامپ
تولید تلفن همراه
آلات موسیقی
پوشش سقف حیاط خلوت
نورگیر سقفی

تفاوت بین اکریلیک ریخته گری و شیشه اکستروژن چیست؟

ورق های شیشه اکریلیک را می توان به دو روش تولید کرد: قالب گیری تزریقی یا اکستروژن.

خواص فیزیکی پلکسی گلاس ریخته‌گری شده و اکسترود شده عملاً یکسان است: هر دو روش تولید، تولید ماده‌ای مقاوم در برابر فرسودگی را تضمین می‌کنند (که ویژگی‌های خود را تقریباً به مدت 10 سال بدون تغییر حفظ می‌کند). خواص شیمیایی، خواص حرارتی، و ویژگی های پردازش متفاوت است.

همچنین بخوانید!  استفاده از پنجره های بلند برای نوردهی بهتر به داخل

تفاوت اصلی پلکسی گلاس ریخته گری و شیشه اکستروژن پیوندهای مولکولی است. در اکریلیک ریخته‌گری، آنها قوی‌تر هستند، بنابراین مواد دارای مقاومت بیشتری در برابر ضربه و مقاومت شیمیایی است، صیقل دادن آسان‌تر است.

ویژگی های پلکسی گلاس ریخته گری (اکریلیک ریخته گری)

ماده اولیه برای تولید پلکسی گلاس ریخته گری مونومر متیل متاکریلات است. در مرحله اولیه تولید، سخت کننده ها، رنگ ها و سایر اجزاء به مونومر اضافه می شوند. پس از آن، ماده حل شده به دست آمده را بین دو لیوان سیلیکات ریخته، در یک قاب قرار داده و در آب و سپس با هوا تحت حرارت قرار می دهند. نتیجه یک ماده ورق جامد است که به ابعاد استاندارد مورد نیاز بریده می شود.

اکریلیک ریخته گری چه ویژگی های دیگری دارد؟

در تولید اکریلیک ریخته گری محدودیت هایی در طول ورق مواد وجود دارد (با روش تولید اکستروژن ممکن است طول ماده بیشتر شود).

پلکسی گلاس ریخته گری قابلیت چسبندگی کمتری دارد.

نیروی بیشتری برای فرآیند قالب گیری مورد نیاز است، اما امکان تغییر شکل محصول وجود دارد.

اکریلیک اکسترود شده به طور مداوم بر روی خطوط اکستروژن تولید می شود.

از گرانول ها به عنوان ماده اولیه استفاده می شود (آنها عملاً پلی متیل متاکریلات آماده هستند و فرآیند اکستروژن فرآیند شکل دادن به گرانول ها است). این فرآیند تولید مداوم است و می تواند ورق هایی با هر طولی تولید کند. اما به دلیل مشکلات حمل و نقل، فرمت استاندارد شیشه اکریلیک 2050×3050 میلی متر است.
انتخاب مواد بستگی به هدف محصول نهایی دارد. اگر نکته اساسی پایداری ضخامت در کل ورق مواد و سطح کاملاً صاف است، اما مقاومت در برابر دما چندان مهم نیست (مثلاً در تولید جعبه های تبلیغاتی نورانی)، بهتر است از اکریلیک اکسترود شده استفاده کنید، زیرا ویژگی های روش تولید قالب گیری تزریقی امکان دستیابی به بالاترین ضخامت مواد را نمی دهد.

چگونه شیشه اکریلیک را تمیز کنیم؟

نظارت بر وضعیت محصولات پلکسی بسیار ساده است. برای انجام این کار، کافی است به طور مرتب سطح را با یک پارچه نرم آغشته به آب گرم با افزودن صابون یا مواد شیمیایی ملایم خانگی پاک کنید. اگر پلاک کدر و سایر معایب ظاهر شد، می توانید به روش های پولیش رادیکال تر متوسل شوید.

نام های دیگر شیشه اکریلیک چیست؟

شیشه آلی (پلکسی گلاس) یا پلی متیل متاکریلات (PMMA) – رزین اکریلیک، پلیمر وینیل گرمانرم مصنوعی متیل متاکریلات، پلاستیک شفاف ترموپلاستیک، که با نام‌های تجاری پلکسی گلاس، دگلاس، آکریلیت، لوسیت، پرسپکس، ستاکریل، اوگلاس، ویکوگلاس شناخته می‌شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان پوشش ساز
ارسال پیام